Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Bak met blauwe bessen
Foto: Hollandse Hoogte
Lekker in je vel-challenge 2019

Mathijs over onbijten:
Variatie is cruciaal

E

Elke week deelt healthy chef en ervaringsdeskundige Mathijs Vrieze (38) een tip aan de hand. Deze week vertelt hij over het belang van variatie in je ontbijt.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: in voedingsland bestaat er geen perfectie. Natuurlijk doe ik mijn best om gezonde keuzes te maken, maar helemaal perfect eten is een flinke uitdaging en praktisch onmogelijk.

Variatie

Want als je overdrijft met een bepaald gezond ingrediënt, krijg je een opeenstapeling van dezelfde gezonde voedingsstoffen en dat kan ineens weer ongezond zijn. Daarom hamer ik erop dat variatie cruciaal is. Probeer dus echt af te wisselen!

Wij mensen zijn gewoontedieren. Het is ‘gewoon’ geworden om een yoghurt te kopen met daarin suikers of kunstmatige zoetstoffen. Daarom zijn we gewend geraakt aan de zoete smaak en is het wennen als we ineens naturel yoghurt inschenken.

Lijstje

Probeer daarom ingesleten gewoontes stap voor stap te doorbreken. Handig kan zijn als je een favorietenlijstje maakt waarmee je eindeloos kunt variëren met je ontbijt. Voor het gemak én voor je gezondheid.

De benodigde ingrediënten haal je wekelijks in huis zodat je ‘s ochtends altijd een gezonde keuze voor het grijpen hebt. Dus nogmaals: zorg dat je iets te kiezen hebt zodat je niet iedere dag hetzelfde ontbijt eet, afwisselen is echt belangrijk.

Tussendoortjes

Sommigen hebben moeite met het eten van de drie maaltijden zonder tussendoortjes. Bij bepaalde werkroosters en beroepen zit er een flinke tijd tussen ontbijt en lunch. En inderdaad, wanneer je ontbijt om 06.00 uur en luncht om 13.00 uur, is dat best een uitdaging.

Maar... niet onmogelijk! In deze gevallen moet je wel extra goed naar je lichaam luisteren. Maar ook soms je lichaam opnieuw opvoeden. Geef het in ieder geval een kans en zeg (of denk) niet direct 'Nee'. Want een lichaam kan vaak meer dan je denkt. Echt!

Tips

Het zal misschien niet van de een op de andere dag lukken. Als je lichaam er rustig aan went weet ik zeker dat je makkelijker gaat afvallen. Natuurlijk hangt het ook af van hoeveel overgewicht je hebt en hoeveel kilo je kwijt wil raken. Hoe groot is jouw wens/noodzaak? 

Een tip om je lichaam te laten wennen is om later te ontbijten. Vaak kan dit best even tussendoor op je werk. Of misschien kun je tien minuten eerder op je werk verschijnen zodat er niemand over gaat klagen? Ook kun je overwegen om een tussendoortje mee te nemen voor noodgevallen. En besef ook... door minder vaak met eten bezig te zijn, denk je ook minder vaak aan eten!