meer groente eten
Lekker in je vel-challenge

Voor alle pizza,- en taartfanaten:
Zo krijg ook jij groenten binnen

Dyonne van Haastert

T

Toe aan een vitamineboost maar geen zin in een boerenkoolsmoothie of een worteltje met hummusdip? Verstop dan de groenten eens in een aantal not so guilty pleasures en maak een feestje van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenvoer.

Experimenteer met verborgen groenten, vervangende suikers en hartig en zoet en geef zo je eigen twist aan traditionele gerechten zoals tarte tatin of een romige chocolademousse. Chocolademousse ongezond? Niet op basis van rauwe cacao en avocado (ja, echt!). De romige structuur van de avocado zorgt voor een goede basis voor een hemelse chocolademousse.

Rode ui, tomaat, hüttenkäse en basilicum

En groenten als een toetje? Probeer dan eens Melanzane al cioccolato (oftewel aubergine met ricotta en chocolade). Aubergine heeft van nature een vrij neutrale, zachte smaak. Hoewel het geen gouden combinatie lijkt, prijkt dit traditionele Zuid-Italiaanse dessert al heel wat jaren succesvol op het menu van sterrenrestaurants.

En wat dacht je van bloemkoolpizza? Kook de roosjes heel kort, meng die vervolgens met wat ei en bak de bodem 10 à 15 minuten op 180 graden voordat je 'm belegt met allerlei lekkers. Onze gouden tip: gebruik rode ui, tomaat, hüttenkäse en basilicum.

Saus van rode biet

Courgette heeft, net als aubergine, een vrij neutrale smaak. Daarom is deze groenten perfect om te verwerken in bijvoorbeeld een cake. Door de lichte smaak kan je deze groene vriend eigenlijk aan ieder cake,- of taartrecept toevoegen. Rasp de courgette gewoon heel fijn en verwerk die in het beslag.

Rode biet is, net als bijvoorbeeld wortel, van nature al vrij zoet en daarom perfect om te gebruiken in een dessert of zoete snack. Voeg de rode biet toe aan bijvoorbeeld het beslag voor een spongecake. Het geheime ingrediënt geeft niet alleen een mooi kleurtje aan je beslag, ook krijg je ongemerkt groenten binnen. Echte keukenprinsessen kunnen zich daarnaast wagen aan een coulis (vrij dikke saus gemaakt van gepureerd voedsel, red.) of zelfs saus van rode biet, voor bij een heerlijk dessert.

Ideaal voor kinderen

Maak eens een gezondere versie van worteltaart. Vervang bijvoorbeeld de suikers door dadels en agavesiroop. Smullen! Amerikanen zijn er dol op: pompoentaart. Lekker voor bij de thee en een welkome bijdrage aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten.

Vervang de appel in de traditionele tarte tatin een keer voor tomaat. Heerlijk als snack, voorgerecht of lunch. Tip: kruimel er wat geitenkaas of feta overheen. Ook aan het avondeten kan je op een eenvoudige manier een hoop groenten toevoegen. Ideaal voor de kinderen!

Pureer de pastasaus

Pureer bijvoorbeeld eens de pastasaus. Zo wordt groenten eten zelfs voor de moeilijkste eters een feestje. Op deze manier kan je er allerlei groenten in gooien, zonder dat je op je bord tegen een grote berg groenten en klein beetje saus aan zit te kijken.

En experimenteer ook eens met soep. Soep ligt wellicht voor de hand, maar is het ideale gerecht om veel groenten binnen te krijgen. In een tomatensoep kan je bijvoorbeeld ook bleekselderij, courgette, paprika en wortel verwerken. Zorg wel voor een bite om je spijsvertering op gang te houden!

Wat is jouw ultieme tip om meer groenten te eten? Verklap het ons in de besloten Facebookgroep.

En, wat vind jij? Laat je horen!