Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

gebakjes
Lekker in je vel-challenge

Voedingstips week 6:
Zo verminder je eetdrang

Afslankcoach

Mieke Kosters

W

Wil je ook na deze challenge goed voor jezelf zorgen? Besteed dan bewust tijd aan deze top vijf tegen eetdrang. Dat is een vrij eenvoudige manier om eetdrang te verminderen. 

Ik gebruik het zelf vaak als een soort checklijstje. Dan vraag ik mij af of ik voldoende aandacht heb besteed aan:

  1. Bewegen;
  2. Tijd voor mezelf;
  3. Contact (intimiteit) met anderen;
  4. Activiteiten waar ik energie van krijg;
  5. Persoonlijke verzorging.

Als je structureel aandacht besteedt aan deze top vijf tegen eetdrang, dan wordt minder eten makkelijker.

Vanzelf slank blijven

Gaat het met lekker eten én aandacht voor deze top vijf tegen eetdrang dan automatisch goed? Blijf je zo vanzelf slank? Nee! Mijn hele methode is ontstaan omdat ik erachter kwam dat slanke mensen ook bewust 'Nee' zeggen tegen lekkers. Bewust 'Nee' zeggen, gaat nooit zonder moeite. Maar het kan wel zonder frustratie. Zonder 'Arme ik'.

Ergens in de afgelopen jaren heb ik besloten dat ik bereid ben te doen wat nodig is om slank te blijven. Hoe moeilijk het soms ook voelt. En dat doe ik. Dat gaat inmiddels vrijwel vanzelf. Dat zit ik er lekker in en heb ik geen behoefte aan te veel eten of snaaien.

Periodes waarin het moeizaam gaat

Maar ik heb ook periodes waarin het moeizaam gaat. Soms een dag, soms weken, soms zelfs maanden. Dan moet ik echt m’n best doen om minder te eten. Maar ja, zo gaat het met alle dingen die de moeite waard zijn. Denk maar aan je relatie, vriendschappen, opvoeden of werk. Soms gaat het makkelijk, soms moet je er wat voor doen. Dat is niet 'Arme ik', dat is het leven.

Het goede nieuws: ik heb de afgelopen jaren al zoveel nieuwe gewoontes aangeleerd, dat ik ook in moeilijke tijden niet echt aankom. Ik blijf sporten, eet chips in een bakje en lunch en ontbijt met vaste combinaties (als ik yoghurt en cruesli eet, lunch ik licht. Als ik ontbijt met alleen een smoothie, dan lunch ik met een lekker broodje of een salade met tosti).

Incidentele snoepbuien

Dus dan zijn die incidentele snoepbuien helemaal niet zo erg. Ik maak het ook niet groot meer. Ik verbind er geen conclusies meer aan ('Slank zijn lukt me nooit', etc), daarmee ga ik veel beter met een dipje om dan vroeger. En dat leer jij ook, als je het besluit neemt door te gaan.

Maar het kernverschil is het feit dat ik weet dat regie op m’n eetgedrag me zoveel oplevert: ik voel me aantrekkelijker, zelfverzekerder, krachtiger... Ik weet ook dat ik soms over een drempel heen moet om dat goede gevoel (en goede gewicht) weer te bereiken. Maar dat heb ik ervoor over. Omdat ik heb ervaren en 100% geloof dat ik het altijd terug kan pakken. En omdat regie op mijn eetgedrag echt het allerlekkerst is! 

Mieke Kosters

Mieke Kosters dacht altijd dat ze van de wind al aankwam. Tot ze het eetgedrag van haar slanke vriendinnen ging observeren én kopiëren. Ze viel 18 kilo af met elke dag chocola en wijn. En wordt nooit meer dikker. Ze specialiseerde zich in de psychologie van het eetgedrag en heeft inmiddels meer dan 250.000 boeken verkocht en 25.000 afvallers getraind. Haar nieuwste boek 'In 20 minuten van XL naar S' kan je hier bestellen.