Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Lekker in je vel-challenge

Goed voor lijf en brein:
doe de hoelahoep!

Dyonne van Haastert

E

Eline Broere (foto, 29) rolde per toeval de ‘hoelahoepwereld’ in en geeft nu al ruim drie jaar sportles met een hoepel. VROUW-redacteur Dyonne volgde speciaal voor de challenge een lesje bij haar in de Gymnastiekfabriek in Den Haag.

De laatste keer dat ik een hoepel om mijn middel had, was ik zes. Het was op het schoolplein tijdens de pauze. Het was een rode hoepel, dat herinner ik me nog goed. Ik vond het veel leuker dan hinkelen of in de zandbak spelen. Waarschijnlijk ook omdat ik er goed in was.

Wel blijven opletten!

Terug naar het heden, twintig jaar later. In het kader van onze Lekker in je vel-challenge probeer ik een bijzondere sport uit: hoelahoepen. Als sport? Ja, als sport! De les begint rustig. We leren de basis van het hoelahoepen en mogen vervolgens zelf aan de slag.

Even waan ik me weer terug op het schoolplein. Totdat de hoepel met een klap op de grond valt. Wel blijven opletten! Kom ik even van een koude kermis thuis; het is veel moeilijker dan ik had gedacht, maar wat is het leuk!  

Docent Eline geeft me praktische tips om de hoepel zo lang mogelijk omhoog te houden. Yes! Na een paar pogingen krijg ik het voor elkaar. De hoepel blijft minstens tien seconden om mijn middel draaien.

Behalve dat het heel leuk is, vraag ik mij toch af voor welke spieren dit goed is. Tijd om Eline aan de tand te voelen over het hoelahoepen.

Bewegen is leuk

"Kim, de eigenaresse van De Gymnastiekfabriek, is destijds met de sportschool begonnen vanuit haar visie dat bewegen leuk moet zijn. En zo is het lesrooster van de gym ook ingevuld."

"Bij de Gymnastiekfabriek vind je geen bekende lesprogramma's zoals Les Mills, maar unieke en gezellige lessen. Ik gaf toen een dansprogramma bij een andere sportschool, maar Kim vroeg mij om mee te gaan. Welke les ik zou geven, was een raadsel totdat ze me op een ochtend uitzinnig van blijdschap belde: 'Ik heb het! Jij gaat hoelahoeples geven. En zo geschiedde.'"

Waarom is hoelahoepen goed voor je lijf?

In haar lessen combineert Eline het hoelahoepen met een aantal pittige oefeningen. Die oefeningen zijn er allemaal op gericht het hoelahoepen makkelijker te maken.

"De spiergroepen die je traint, heb je ook bij het hoelahoepen nodig. Je werkt aan je core en coördinatie en we trainen been-, arm- en buikspieren intensief tijdens oefeningen waarbij we de hoepel even links laten liggen."

"Hierdoor worden deze spieren sterker en houd je uiteindelijk het hoepelen langer vol. Hoepelen boven je macht (in de lucht) is na 5 minuten bijvoorbeeld een pittige work-out voor je bovenarmen en schouders."

En dat het pittig is, dat blijkt. Tijdens de les voel ik al minstens zes spieren die ik normaal niet gebruik. En ook de volgende dag voel ik in mijn hele lijf nog spierpijn. Toch vind ik dat niet erg. Ik voel me herboren en vol nieuwe energie na de les van Eline. Die bevestigt dat het mentale effect van hoelahoepen groot is.

Waarom is hoelahoepen goed voor je brein?

"Allereerst maakt het je hoofd leeg. Je moet opletten, omdat anders je hoepel gewoon op de grond valt. Hierdoor vergeet je even alles om je heen. En het is een laagdrempelige manier om te bewegen. Het is leuk en na een les heb je lekker gezweet en ben je volledig ontspannen."

Gouden tips

1. Begin met een grote hoepel, een hoepel uit de speelgoedwinkel is geen goede start. Hoe groter de diameter, hoe makkelijker. Hoepels tussen de 85 en 105 cm doorsnee zijn voor volwassenen prima om mee te beginnen. Gaat het goed? Neem een maatje kleiner.

2. Zorg dat je de ruimte hebt en neemt. Ik heb al het een en ander in mijn huis gesloopt doordat de hoepel alle kanten op vloog.

3. Draag een gladde broek, bijvoorbeeld een sportlegging. Zakken, lusjes, en knopen belemmeren het draaien van de hoepel rond je taille.

4. Ik ben persoonlijk geen fan van verzwaarde hoepels met hobbels erin. Deze hoepels zorgen voor pijnlijke blauwe plekken en zijn een behoorlijke aanslag op je core, zeker als je geen ervaren sporter bent.

5. Maar, het belangrijkste is: Oefen, heb plezier en ga, wanneer mogelijk, naar hoop jams. Hier komen hoepelaars bijeen om samen te hoepelen en elkaar nieuwe dingen te leren.

Benieuwd naar Dyonne's hoelahoepkunsten? Bekijk dan hier haar vlog over de hoelahoeples.