Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Daphne en Mieke
Lekker in je vel-challenge

Hoe blijf je op gewicht na
de Lekker in je vel-challenge

Kiki van der Meijden

D

De Lekker in je vel-challenge komt maandag al weer ten einde. De 3800 deelnemers zullen nu op eigen houtje verder moeten. Een deel van deze vrouwen kwam vandaag langs bij VROUW om samen met ons de challenge af sluiten. De grote vraag is natuurlijk: Hoe is het de lezeressen vergaan?

Yvonne (45)

-5 kilo
Gouden tip: “Je moet het echt zelf willen en zelf kiezen dat je dit echt wilt. Dan kun je er vol voor gaan en heel belangrijk: maak het zo leuk mogelijk voor jezelf. Snijd dat extra tomaatje voor op je cracker met kaas, dat maakt het toch een lekkerder hapje.”
De challenge: “Ik ben met de challenge al voor kerst begonnen, omdat ik niet met extra kilo’s wilde beginnen, daardoor ben ik nu al 9 kilo kwijt. Ik wilde eigenlijk een maagband, maar daar werd ik voor afgewezen. Ik had de keuze om aan te komen voor de maagband of om zelf af te vallen. Ik ben door deze challenge enorm in mijn kracht gaan staan en ik geloof er nu ook in dat ik niet ga stoppen tot ik een gezond gewicht heb."
Hoe nu verder? “Ik wil niet meer naar adem hoeven happen als ik mijn veters strik en ik wil dat mijn spiegelbeeld klopt met mijn zelfbeeld. Dan zou ik mezelf gezond vinden en graag op die voet verder gaan.”

Jolanda (45)

-5,7 kilo
Gouden tip: “Geef het eten cijfers. Als iets voor jou een tien waard is, dan moet je het gewoon soms eten en ervan genieten. Het eten dat je eigenlijk niet lekker vindt, moet je lekker laten staan."
De challenge: “Ik ben heel erg blij dat ik het samen heb gedaan met mijn collega. We hebben echt elkaar er doorheen geholpen en erop gewezen als we iets ‘stoms’ zaten te eten. Ik vond de Facebookgroep ook heel erg helpen, dan voel je echt dat je er niet alleen voor staat.”
Hoe nu verder? “Ik wil nog vijf kilo kwijt. Ik ben wel bang dat het nu lastiger gaat worden, maar we gaan ervoor. Ik heb nu een omgeving die mij heel erg steunt, dus ik vertrouw erop dat het goed komt.”

Yvonne (46)

-3,7 kilo
Gouden tip: “Nee leren zeggen tegen eten. Ook al dringen mensen er nog zo op aan en zeggen ze: ‘Ach neem het gewoon’ of ‘Ik heb het speciaal voor jou gemaakt’. Je moet gewoon sterk blijven!”
De challenge: “Ik heb de vijf kilo helaas niet gehaald, maar ik ga nog door. Ik heb wel heel erg mijn best gedaan, maar ik ben een aantal jaar geleden al 22 kilo afgevallen. Die laatste kilo’s zijn altijd hardnekkig.”
Hoe nu verder? “Ik ga nog zes weken verder in mijn eentje verder om die vijf kilo er echt af te krijgen. Daarna wil ik weer goed op gewicht blijven, zoals ik hiervoor best goed heb volgehouden. Belangrijk is om bezig te blijven met wat je eet, dus na te denken over wat je die dag gaat eten.”

Madelon (44)

-3,5 kilo
Gouden tip: “Wees je bewust van wat je eet, zodat als je een keer ‘zondigt' je er ook echt van geniet.”
De challenge: “Ik ben begonnen omdat ik prediabetes heb. Het heeft me echt geholpen dat ik er niet alleen voor stond. Ik vond vooral de appjes vanuit de challenge heel erg leuk. Kreeg ik opeens een berichtje ‘Het is een mooie dag, pak je wandelschoenen en maak een lekker wandelingetje’, dat vond ik heel erg stimulerend.”
Hoe nu verder? “Ik ga op dezelfde manier verder, met de denkwijze die ik heb ontwikkeld. Ik wil nog 15 kilo kwijt en dan ben ik denk ik wel tevreden.”

Hoe blijf je op gewicht?

Afslankcoach Mieke Kosters: “Je moet je beseffen dat het niet vanzelf gaat en dat accepteren. Ik dacht vroeger ook ‘daar gaan we weer, ik kan dit helemaal niet’, maar nu denk ik: ‘even doorbijten’. Het is normaal dat je er wat voor moet doen. Het is net als een relatie: soms gaat alles vanzelf en soms moet je er moeite voor doen. Dat is het leven.”