Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Slapende vrouw
Foto: Hollandse Hoogte
Lekker slapen

10 tips voor een
betere nachtrust

beautyjournalist

Enith Oostlander

E

Een goed begin is het halve nachtwerk. Vandaag is het World Sleep Day, geen beter moment dus om tips te delen waardoor je (hopelijk) snel in dromenland bent. Verander eventuele gewoontes en bouw een drukke dag bewust af. Zo ben je meer ontspannen voordat je aan je schoonheidsslaap begint. 

Schoon matras

1. Op een schoon matras (dat dikker is dan tien centimeter) en onder vers gewassen én strak gestreken beddengoed slaap je beter. Een matras is na zo’n twaalf jaar aan vervanging toe, een kussen na vier jaar en beddengoed eens per week.

Dit heeft alles te maken met slijtage en hygiëne. Tijdens de slaap transpireert het lichaam en dat wordt opgevangen door het onderlaken, molton en matras. Het gevolg is schimmel die huismijt aantrekt. 

Rustgevende kleuren

2. Probeer in een kamer te slapen die niet te warm, licht en luidruchtig is. Kies in de slaapkamer tevens voor een rustgevende kleur die je terug laat komen op een muur, het beddengoed en de accessoires.

Koele kleuren als blauw, lila, paars, groen, wit en beige laten je hart langzamer kloppen. De slaapkamer is écht alleen om te ontspannen, dus zet er geen sportattributen, bureau’s en computers in. 

3. Rugpijn, rusteloze benen, snurken of zelfs apneu kunnen je wakker houden. Modder niet door, maar laat je verwijzen naar een specialist en pak medische problemen aan. 

Cafeïne

4. Drink na drie uur ’s middags geen koffie, zwarte thee of cola meer. Cafeïne heeft een stimulerende werking, waardoor de hersenen actief blijven. Bovendien blijft het zo’n zes uur in het lichaam, zodat je moeilijker in slaap valt. 

5. Het is misschien moeilijk om je hieraan te houden, zeker in de weekeinden, maar probeer zo vaak mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Zo blijft je biologische klok, die het slaap- en waakritme regelt, in de pas lopen. 

6. Kijk een half uur voordat je onder de wol gaat geen televisie meer en laat de computer voor wat-ie is. Een beeldscherm heeft dezelfde lichtintensiteit als daglicht, waardoor de hersenen denken dat het nog dag is.

Steek in plaats van felle lampen hier en daar wat aromatische kaarsjes aan en neem lekker de tijd om je voor te bereiden op de nacht. 

Ritueel

7. Zorg dat je niet te zwaar of veel eet, want een volle maag kan nachtmerries veroorzaken. Honger houdt je daarentegen ook wakker, dus eet alleen een slaap-bevorderende banaan. 

8. Drink één kop groene thee, daar word je lekker rozig van. Niet meer, anders moet je tijdens de slaap de hele tijd naar de wc. 

9. Neem een warm bad. De beste tijd om te badderen is tegen negen uur ’s avonds. Na zo’n hete douche of warm bad slaap je vaster en geruislozer. 

10. Zorg voor een reinigingsritueel. Of je nu wel of geen bad neemt: wil je de dag stralend starten, dan is het een must dat je huid voor het slapengaan wordt schoongemaakt en gepamperd.

De temperatuur van je huid is ’s nachts een stuk hoger dan overdag, waardoor de opperhuid poreuzer wordt en beter voedingsstoffen op kan nemen. Verwijder elke avond overtollig vuil met een reinigingsproduct en smeer je gezicht in met een voedende nachtcrème.

Gerelateerde onderwerpen