Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Leven van een stewardess

Deel 63: En ja hoor,
de noodlanding werd ingezet

I

Ieder jaar wordt onze kennis - zowel theoretisch als in de praktijk - van de vliegveiligheidsregels getest. Deze keer had ik weer eens een dagje praktijkoefeningen. Hoewel het grootste deel van mijn werk bestaat uit het serveren van koffie en een maaltijd zijn stewardessen met name aan boord voor de vliegveiligheid.

Als je mij midden in de nacht wakker maakt en zegt dat we moeten evacueren dan start ik zonder problemen de noodprocedure; na al die jaren vliegen zitten al die commando’s er ingeramd.

Noodsituatie

Wij worden erop getraind hoe te reageren in een noodsituatie. Of dat nou een toiletbrand, een noodlanding of een agressieve passagier is, wij kennen de procedure. Zo’n dagje op Schiphol-Oost is altijd wel grappig.

De groep bestond dit keer uit zowel cabin attendants als cockpit en het was gezellig. Ik kende zeker de helft en had de grootste lol met Wijnand, een te nichterige, maar oh zo grappige steward waarmee ik al vaker gevlogen had.

Simulatie

Ondanks dat deze trainingen vrij serieus genomen moeten worden en soms ook best spannend voelen, blijft het een simulatie. Een aantal collega’s speelde passagier, iemand anders weer de purser en Wijnand was de steward die bij de deur zat. Vooraf weet je niet wat er zal misgaan.

Die oefeningen zijn dan ook bedoeld om te dealen met onverwachte gebeurtenissen. Zo’n situatie wordt vrij realistisch nagespeeld. De simulator is vanbinnen net een echt vliegtuig. Met een paar rijen stoelen, een gangpad, een pantry en een set deuren.

Over de rand

De oefening begon met een doodnormale service. Dus twee collega’s liepen met een trolley door het gangpad drankjes te serveren. Wijnand was heerlijk aanwezig en grapte er op los. 

De simulator bewoog als een echt vliegtuig en al snel hadden we het idee dat we echt vlogen. Het was een bumpy ride, alsof we door turbulent gebied vlogen; de appelsap klotste over de rand van de glaasjes.

Nare ongelukken

Vanuit de cockpit ging het 'riemen vast'-teken aan en kwam er een praatje dat we door zwaar weer moesten vliegen en de service even gestaakt zou worden omdat de cabin attendants ook op hun plek moesten gaan zitten. Dat is dan het begin van de echte oefening.

De cabinebemanning moest zo snel mogelijk die loodzware karren uit het gangpad halen en zekeren in de pantry’s. Ik heb in zwaar weer zo’n kar weleens van de ene kant van het keukentje naar de andere zien stuiteren. Dat wil je echt niet in de cabine hebben, dan gebeuren er nare ongelukken.

Noodlanding

Maar tijdens deze oefeningen blijft het natuurlijk niet bij een beetje turbulentie. Dan gaat alles wat er mis kan gaan mis. Het apparaat stuiterde alle kanten op. Het lukte de crew om alles op tijd te vast te zetten en zelf ook veilig in de gordels op hun stoelen te gaan zitten.

Maar het 'vliegtuig' schudde steeds harder heen en weer. In de cockpit hoorde ik allerlei toeters en bellen rinkelen. De simulator bootste de bewegingen zo realistisch na, dat ik op den duur echt dacht dat ik in een vallend vliegtuig zat. En ja hoor, de noodlanding werd ingezet. De crew commandeerde dat we voorover moesten buigen: neus tussen de knieën en wachten op de klap.

De grote gele slide

Uiteindelijk eindigde de oefening ermee dat de deuren opengegooid werden en iedereen via de grote gele slide uit het vliegtuig sprong. Jump and slide, Spring en glij! En woeshhh daar ging ik. Veilig op de grond. Ik hoop het nooit in het echt mee te maken, maar als er ooit iets gebeurt dan weet ik in ieder geval hoe ik iedereen veilig moet evacueren!