Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Babyvoetjes in moederhand
Foto: Hollandse Hoogte
Lezerscolumn

Met deze 6 tips
gaat ontzwangeren beter

Redactie VROUW

C

Charlotte Gussinklo van Gezond Leven Praktijk las recent de krant en ergerde zich. Daarom schreef ze deze lezerscolumn: "Vrouwen zouden zich vaker 'ziek' melden dan mannen? Zwanger zijn is geen ziekte!"

"Recent opende het NOS met het bericht dat vrouwen zich vaker ziek melden dan mannen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat dit deels komt door ziekte tijdens de zwangerschap en na de bevalling.

Geen 9 maanden

Ik word oprecht verdrietig van zulke berichten. Zwanger zijn is geen ziekte, maar is wel een periode in het leven van een vrouw die vraagt om liefde en aandacht voor onszelf. En juist die ruimte is er niet in de huidige samenleving.

Hetzelfde geldt voor herstel na de bevalling. Een vrouw heeft een jaar nodig om te herstellen van de bevalling (nee, geen 9 maanden, 1 jaar!), maar na 12 weken moeten we alweer vol aan de bak en doen alsof ons lijf dit gewoon kan.

Roofbouw

Dit bericht laat zien dat door geen aandacht te geven aan de behoefte van het lichaam voor meer rust, we uiteindelijk roofbouw plegen op ons lichaam. En niet alleen wij vrouwen zijn hier de dupe van, maar ook de maatschappij door hogere zorgkosten.

Ik weet echter dat het ook anders kan. Ik was zo'n moeder die altijd doorploeterde. In mijn zwangerschap was ik veel ziek en 10 weken na mijn bevalling ging ik weer fulltime aan het werk, om me vervolgens regelmatig ziek te moeten melden vanwege een chronische amandelontsteking. 6 Maanden na mijn bevalling zat ik thuis met een burnout. 

Eigen Beeld

6 Tips

Ik heb inmiddels een praktijk waarin ik ik vrouwen adviseer hoe zij weer fit en energiek kunnen worden en weer grip op hun gezondheid kunnen krijgen. Hierbij de tips die ik vaak geef: 

Eet voldoende groente en fruit. En dat hoeft niet in de vorm van een opgemaakte salade, gestoofde groente met verse kruiden of soepen die nergens op te warmen zijn. Kies voor makkelijk! Neem bijvoorbeeld als ontbijt 2 stuks fruit en een handje nootjes, kiep wat fruit met wat water en spinazie in een blender en maak een smoothie, neem een boterham en doe hier als extra beleg tomaat, komkommer en avocado op, kies voor het avondeten een zakje voorgesneden groenten met een stukje vis. Het hoeft niet ingewikkeld, het hoeft niet ambachtelijk 'julienne' gesneden. Maar probeer echt minimaal 2 stuks fruit en 3 ons groente te eten. Groente en fruit is levend voedsel, vol levensenergie. Kies bij voorkeur voor ijzerrijke groente om sneller te herstellen van de bevalling. IJzerrijke groentes zijn o.a. donkere bladgroenten (spinazie!), bietjes en zoete aardappel

Drink voldoende water. Water is cruciaal om het lichaam te herstellen van een bevalling. Je hebt tijdens de bevalling veel vocht verloren, maar ook als je borstvoeding geeft heb je extra vocht nodig. Maar ook om te voorkomen dat je lichamelijke klachten krijgt. Ons lichaam bestaat voor +/- 75% uit water. Dat water zit door heel je lichaam. In elke cel, rondom elke cel, overal is water. Dat water wordt gebruikt om voedingsstoffen aan te voeren, maar ook om gifstoffen af te voeren. En met name voor de afvoer van afvalstoffen uit ons lichaam is het water belangrijk, vooral ook na een bevalling.

Vermijd voedingsmiddelen, zoals koffie (en andere cafeïnehoudende dranken), suiker en alcohol. Ze zijn misschien wel lekker, maar uiteindelijk kosten ze je meer energie dan het oplevert. Uiteindelijk ondermijnen ze je immuunsysteem, waardoor virussen en bacteriën de vrije hand krijgen. En ziek worden is wel het laatste wat je wil!

Zorg zo snel mogelijk voor structuur in je leven. Het leven met een baby kan ontzettend veel stress geven, vooral als er geen structuur is. Zelfs met een baby of een klein kindje dat nog geen rustig slaapritme heeft kan je zelf structuur aanbrengen: Eet op vaste momenten, pak op vaste momenten een douche, maak op een vast moment een wandelingetje. Hoe klein ook, elke houvast is er één.

Zorg voor voldoende ontspanning. Zoals al eerder gezegd: het leven met een baby of klein kindje kan veel stress geven. En stress is funest voor jouw herstel. Pak iedere dag minstens 1 moment om te ontspannen. Ga onder de douche, doe een korte meditatie als je op de wc zit, luister even naar je favoriete muziek.

Beweeg iedere dag 30 minuten. Begin rustig met een rondje wandelen en luister goed naar jouw lichaam. Beweeg bij voorkeur wel buiten in de natuur. Dat geeft je energie en maakt je hoofd leeg. Wees lief voor jezelf! Streng zijn voor jezelf, daar kom je niet verder mee en kan ook nog eens jouw gezondheid beïnvloeden. Je hebt het al zwaar genoeg als moeder en als vrouw."

Jij op VROUW.nl

Wil jij ook je ei kwijt?

Dan kan dat hier...