Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte | Harold Versteeg
Lezerscolumn

'Wie kijkt er naar de
veiligheid van Stints?'

D

De kinderen van lezer Marcel van den Bergh worden twee dagen in de week in een Stint vervoerd. Hij pleit ervoor de elektrische bolderkar, net als auto's, een terugkerende APK te geven. "Ongelukken als donderdag in Oss kunnen nooit helemaal worden voorkomen, maar de kans op zo veel verschrikkelijk leed kan aanzienlijk kleiner worden gemaakt."

“Het is de grootste nachtmerrie voor ouders, dat je kinderen, je meest waardevolle bezit, iets ernstigs overkomt. Vier kinderen kwamen gisteren om het leven bij een verschrikkelijk ongeluk. De levens van drie families uit Oss en dat van de begeleidster zijn verwoest.

 

Lagere kosten

De elektrische bolderwagen waarin de kinderen werden vervoerd - een zogenoemde Stint - wordt door een groeiend aantal buitenschoolse opvangen in Nederland gebruikt voor het vervoer van jonge kinderen van en naar school. De kar is door de aanzienlijke lagere kosten een aantrekkelijk alternatief voor vervoer met busjes. 

Maar hoe kon zo’n verschrikkelijk ongeluk gebeuren? Diverse instanties als de politie doen daar momenteel onderzoek naar. Volgens ProRail, de beheerder van het spoor, waren de slagbomen op het moment van het ongeluk gesloten.

Geen rijbewijs

Alles wijst op een menselijk falen of een technische oorzaak. Dat laatste lijkt op dit moment aannemelijk omdat getuigen de bestuurster seconden voor het ongeluk hoorden roepen dat de remmen weigerden.

Met het vervoersmiddel is iets opmerkelijks aan de hand. Terwijl busjes aan allerlei tests en regels moeten voldoen, mag iedereen van 16 jaar of ouder - een rijbewijs is niet nodig - een Stint besturen. Maar wie kijkt er naar de veiligheid?

Geen noodknop

Er is geen verplichte keuring die periodiek de werking van rem, de verlichting en algemene staat van de bolderkar beoordeelt. Verder is er geen rolbeugel aanwezig die beschermt bij omvallen én ontbreekt het de kar aan bescherming bij een aanrijding in de flank. 

Opvallend genoeg is de op eerdere modellen nog aanwezige noodknop - waarmee je de kar direct kunt stoppen - door de fabrikant verwijderd. Deze zou overbodig zijn. In de media verschijnen sinds gisteren steeds meer verhalen over bijna-ongelukken met Stints. Maar tot donderdag ging dat gelukkig nooit écht fout. 

Verplichte keuringen

Gezien de groeiende populariteit van de Stint, de kwetsbaarheid van het vervoersmiddel en de mogelijkheid om tot wel 10 kinderen te vervoeren, wordt het hoog tijd dat de overheid de Stint hetzelfde gaat behandelen als busjes.

Ik pleit voor verplicht frequente technische keuringen en voor de bestuurder een verplicht rijvaardigheidsbewijs. Ongelukken als donderdag in Oss kunnen nooit helemaal worden voorkomen maar de kans op zo veel verschrikkelijk leed kan aanzienlijk kleiner worden gemaakt.” 

Jij op VROUW

Zit er ook een opinie in jouw pen? We zijn benieuwd!

Stuur een berichtje