Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Lezerscolumn

Fernanda geeft les op het vmbo:
Ik ben dol op mijn leerlingen!

F

Fernanda Tychon (30) geeft les op het vmbo. En daar heeft ze het erg naar haar zin, zo schreef ze ons. Maar ze reageerde bovenal vanwege de reacties die in onze Praat mee staan. Fernanda: "Ik wil graag de positieve zijde van het docentschap belichten." En wat ze er dan zo positief aan vindt? "Mijn leerlingen!"

"Mijn vmbo basis/kader/mavo-leerlingen. Mijn leerlingen die ik vijf dagen per week les geef, begeleid, coach en aanhoor en waarmee ik praat. Mijn leerlingen die mij de ene keer aanspreken met 'u', een andere keer met 'mama' (onder gegrinnik van de rest van de klas uiteraard, dit gebeurt in opperste concentratie/werk/ontspanning-modus) of weer een andere keer met 'Mevrouw, sorry als ik soms 'jij' zeg, maar 'u' klinkt zo oud en dat bent u niet.'"

Mijn leerlingen

Mijn leerlingen die mij - als ik ziek ben - mailtjes sturen met dat ik maar genoeg fruit moet eten en snel beter moet worden;
Mijn leerlingen die hun troep niet opruimen, maar dan uiteindelijk zeggen 'Oh ja, anders moet u het doen... dat is ook lullig';
Mijn leerlingen die vragen of alles wel goed gaat, als ik een dag minder enthousiast reageer;
Mijn leerlingen die vinden dat ik nu toch echt een relatie moet krijgen en mij daarom datingadvies geven;
Mijn leerlingen die mij met mijn verjaardag staan op te wachten in een versierd lokaal, met mijn lievelingsmuziek door de boxen en cadeautjes op tafel;
Mijn leerlingen waartegen ik - als ze met hun ogen rollen en/of diep zuchten - wekelijks wel een keer zeg 'Je kan pubergeluiden en gebaren maken, wat je wilt, maar dat maakt me nu even helemaal niet uit.'

Puberteit

Mijn leerlingen die zeker niet heilig zijn en - veelal volop -  in de puberteit zitten. Maar ook respect voor elkaar kunnen opbrengen, wanneer we een gesprek aangaan met elkaar. Bijvoorbeeld over ongenuanceerde reacties online. 

Tuurlijk, ook mijn leerlingen hebben zo hun momenten waarop ze ongenuanceerd of minder respectvol reageren. Maar het is niet per definitie aan mij de taak om dit 'gajes' (ik citeer, want dit zouden nooit mijn woorden zijn) uit het lokaal te zetten en een onvoldoende te geven.

Eindeloze strijd

Want wat levert die manier van handelen uiteindelijk op in de maatschappij? Mijn taak is om leerlingen te onderwijzen, iets te leren. Als dit mijn standaardoplossing zou zijn, zou de leerling in kwestie niet leren wat er volgende keer anders zou kunnen.

In plaats daarvan zou hij/zij enkel leren hoe je een niet constructieve en eindeloze strijd met de medemens kan aangaan. Waarom zou een puber met een brein dat volop in ontwikkeling is respect tonen, als volwassenen digitaal en/of in het echte leven een voorbeeld geven, waarvan mijn mond met enige regelmaat openvalt?

Respect

Vandaar dat ik hier een tegengeluid laat horen. Dat verdienen mijn toppers, mijn pubers, mijn leerlingen. Want bovenal kunnen zij hilarische uitspraken doen, lieve woorden spreken en respectvol handelen!

Jij op VROUW.nl

Zit er ook een Lezerscolumn in jouw pen?

Schrijf 'm dan hier!