Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte | Paulien van de Loo
Lezerscolumn

'Het probleem bij goede voornemens is dat we
te rigoureus iets willen veranderen'

A

Als het jaar zijn einde nadert, bezinnen we ons op hoe we ons leven kunnen beteren. Afvallen, minder stress, meer bewegen en stoppen met roken staan vrijwel altijd bovenaan het lijstje. Cardioloog Janneke Wittekoek geeft tips waarmee je je goede voornemens wél kunt volhouden. 

Drastische veranderingen aanbrengen in je leefstijl - zoals stoppen met roken en afvallen - is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. Een paar weken lukt nog wel, maar het moet natuurlijk voor altijd! 

Stoppen met roken en afvallen

Het succes van alle inspanningen ten aanzien van afvallen is gering. 10% gewichtsverlies wordt door weinigen gehaald. Na een jaar is tweederde weer terug op het oude (over)gewicht en na vijf jaar is vrijwel iedereen weer terug bij af.

Voor roken is het niet veel beter. Onderzoek wijst uit dat als een arts tegen honderd patiënten in zijn spreekkamer zegt dat ze moeten stoppen met roken er uiteindelijk maar drie echt stoppen. Als er wat folders en gadgets bij worden gedaan zijn het er vijf en met medicatie en coaching hooguit zeven.

Patiënten die een hartinfarct hebben gehad zijn gemotiveerder, maar patiënten die een dotterbehandeling ondergaan zien dit vaak als genezing en zijn veel minder geneigd te stoppen.

Goed voor lichaam en geest

De meeste voornemens voor het nieuwe jaar zijn vaak alweer verbroken in de eerste twee weken van januari. Toch jammer, want de voornemens zijn over het algemeen goed voor lichaam en geest. In mijn spreekkamer probeer ik dagelijks mensen te motiveren tot dit soort goede voornemens. Vaak bittere noodzaak, zeker als je aanleg hebt voor hart- en vaatziekten.

Als december in januari overgaat, heb ik grote kans dat een groot deel van mijn patiënten daadwerkelijk gaat starten met afvallen of stoppen met roken; de meest geciteerde goede voornemens. Liefst allebei, maar dan leggen we de lat in één keer wel erg hoog.

Tips!

Het probleem bij goede voornemens is dat we vaak rigoureus iets willen veranderen en die verandering voor de rest van ons leven vol willen houden. Dat lukt vaak niet omdat deze doelstelling te groot en te veelomvattend is. Hierdoor verliezen we gaandeweg onze motivatie en onze interesse, of we geven het op wanneer de obstakels zich aandienen.

Toch geloof ik heilig in motivatie, begeleiding en steun. Hierbij dus wat handige tips om je goede voornemens nu eens wél vol te houden.

  1. Kijk goed wat je zwakke momenten zijn en vermijd deze situaties of omgeving.
  2. Beloon jezelf. Stel jezelf doelen en trakteer jezelf op iets leuks als je dit doel hebt gehaald. Geef jezelf complimentjes en vertel je successen aan anderen.
  3. Geef er, na één keer gefaald te hebben, niet de brui aan. Leg de lat niet te hoog.
  4. Stel jezelf voor ogen dat winnen een veel beter gevoel gaat geven dan falen.
  5. En hoe zit het met meer bewegen en sporten? Het aanschaffen van een duur sportabonnement, een complete runnersoutfit of een roeimachine is gedoemd te mislukken en kost veel geld. Wat dan wel? Iedere dag na het eten de straat uitlopen en weer terug, bijvoorbeeld. Begin nou eerst met meer bewegen. De norm om gezond te bewegen is 7 dagen per week 30 minuten lopen. Ik vraag mijn patiënten altijd eerst om 10 minuten per dag bewust te bewegen. Dat kun je later altijd opbouwen, want aangeleerde gewoontes kun je niet binnen één week veranderen. Voor voornemens die te maken hebben met het verbeteren van je gezondheid is het devies: ‘gewoon’ volhouden!

JIJ OP VROUW

Is jouw leven compleet veranderd doordat jij je wél aan een goed voornemen hebt gehouden?

Stuur ons een berichtje