Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: EyeEm Mobile GmbH
Lijstje!

Met deze tips
verlaag je de werkstress!

Elenoor Nietsch

D

Deze week is het Week van de werkstress! Stress wordt omschreven als een aanhoudende geestelijke druk. Dit gevoel kan soms erger zijn dan normaal, maar wanneer dit gevoel niet meer verdwijnt spreekt men van een burn-out.

Aangezien deze week in het teken staat van 'werkstress' hebben wij wat tips op een rijtje gezet om de geestelijke druk op bepaalde manieren te verminderen. 

1. Creëer sfeer op de werkvloer.
Zo halen honden het beste in je naar boven. Volgens SamenGezond van Menzis pak je werkstress aan door een hond te nemen op je werk. We kunnen natuurlijk niet weten in hoeverre dit realistisch is in jouw baan, maar gooi het eens in de groep! 

2. Beweging op de werkvloer!
Wandel bij een vraag bijvoorbeeld een keer naar je collega toe in plaats van dat je hem/haar een vraag e-mailt. Zo is een keer extra lopen naar het koffiezetapparaat ook een prima oplossing.

3. Vakantiedagen
Veel werkgevers zullen zeggen: 'vakantiedagen zijn er om op te nemen'. Doe dat dus ook! Neem af en toe een dagje vrij en doe wat leuks, zoals een dagje wellness of maak een grote wandeling in de buitenlucht (al dan niet met je hond).

4. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé
Je weet als werkgever niet wat er zich in de thuissituatie van een werknemer afspeelt. Laat zien dat je begrip hebt voor werknemers met jonge kinderen en/of werknemers die mantelzorger zijn.  

5. Doe even helemaal niets!
De meesten van ons hebben altijd maar het idee dat ze altijd iets moeten doen. Maar de kunst is juist om af en toe helemaal níets te doen. Doe eens na elke klus een paar minuten niks. Zo maak je je hoofd leeg en krijg je weer nieuwe energie!

6. Wissel zittend en staand werken af
Een zit-sta-bureau maakt dit mogelijk. Het ene uur zit je te werken achter je bureau en na verloop van tijd verstel je het bureau tot stahoogte. Het voornaamste doel is verbetering van de gezondheid. Zo'n bureau zorgt ervoor dat je niet te lang in dezelfde houding zit.

7. Voeding is en blijft een belangrijk punt. 
Zorg dat je in de kantine verschillende soorten producten aanbiedt. De ene persoon eet minder terwijl de ander in tijden van stress juist een 3-driegangenlunch zou kunnen verorberen. Pas het assortiment daarop aan, dan is er voor ieder wat wils.

8. Zorg dat elke werkdag bewust wordt afgerond.
Volgens psycholoog/ondernemer Albert Sonnevelt kun je een dag beter achter je laten zodra je die bewust afsluit. Door even stil te staan bij een voltooide werkdag kijk je terug op wat je allemaal hebt gedaan. Je kan ook alvast een to do maken voor de volgende dag. Dat zorgt voor rust in je hoofd.

Let op jezelf, gun jezelf en wees jezelf!

En, wat vind jij? Laat je horen!