Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: hollandse hoogte - Laurens van Putten
Lijstje!

Ook al een griepje te pakken?
Word snel beter met deze tips!

Melissa Eissens

N

Nog even en de winter staat weer voor de deur. Nu de dagen donkerder en kouder worden, zijn steeds meer mensen vatbaar voor griep. Lees hier wat je kunt doen om je te wapenen tegen dit virus.

Koorts, hoofdpijn en spierpijn in het hele lichaam; de griep, ook wel het influenzavirus, is beslist geen pretje én een acute infectie die zeer besmettelijk is. Daarom krijgen meestal grote groepen mensen het tegelijk, vooral nu de dagen kouder worden.

In de winter zijn we vatbaarder vanwege een minder goede weerstand. Door de kou sluiten we vaak ramen en deuren, waardoor er weinig frisse lucht binnenkomt, terwijl ventilatie juist zo belangrijk voor de gezondheid is.

Eiwitten

Voedingswetenschapper Astrid Postma-Smeets legt uit dat het ’t belangrijkste is om goed te blijven eten en drinken als je ziek bent. Maar het laatste waar je vaak zin in hebt, is om een hele maaltijd naar binnen te werken. “Een goede oplossing is daarom om zes kleinere porties te eten in plaats van drie grote maaltijden.”

“Het is belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Als je hier te weinig van eet, worden je spieren afgebroken,” zegt Astrid. Eiwitten haal je uit bijvoorbeeld peulvruchten, kipfilet, kwark, noten, eieren of kippensoep. 

Let op je urine

“Normaal zit er water in het eten dat je op een dag nuttigt, maar als je ziek bent eet je vaak minder en krijg je dus ook minder water binnen.” Een tip van Astrid om te kijken of je genoeg hebt gedronken: “Let op je urine als je ziek bent. Als de kleur licht is, dan heb je genoeg gehad.”

Hoe meer je drinkt, hoe meer afvalstoffen je lichaam kunnen verlaten. Koffie kun je daarom beter even laten staan. 

Wat je nog meer kunt doen:

Drink thee met verse gember.
Gember verwarmt, maar heeft ook een antivirale werking, remt de ontsteking en verzacht het slijmvlies. Snij de gember in dunne plakjes en laat het in gekookt water trekken. Geelwortel heeft dezelfde werking.

Eet citrusvruchten.
Misschien een beetje zuur, maar wel ontzettend gezond: citroen en grapefruit bevatten veel vitamine C en helpen bij het functioneren van je lever en het immuunsysteem. Dit is vaak de oppepper die je nodig hebt.

Zet een ui in je kamer.
Last van een verstopte neus? Dan kan een ui wonderen doen. Snijd de ui in grote stukken en leg deze ’s nachts op een bordje naast je bed. Grote kans dat je de volgende ochtend weer door je neus kunt ademen.

Was je handen regelmatig.
Aangezien het griepvirus erg besmettelijk is, is het extra belangrijk om juist nu regelmatig je handen te wassen met water én zeep. Dep je handen droog met papieren doekjes die eenmalig worden gebruikt. 

Ga stomen.
Als je luchtwegen verstopt zitten, kan stomen verlichtend zijn. Hiervoor hoef je niet per se naar de sauna, je kunt ook thuis een grote pan met water aan de kook brengen.

Zodra het water kookt, haal je de pan van het vuur en kun je erboven gaan hangen met een handdoek over je hoofd. Pas wel op dat het water niet te heet is. Je kunt er ook een paar druppels menthol of eucalyptusolie aan toevoegen, dit helpt je luchtwegen te openen.

Drink Citrosan.
Vaak hebben we de neiging om snel naar een paracetamol te grijpen wanneer we ons niet lekker voelen. Maar als je niet in een risicogroep zit, dan kun je de koorts best even laten gaan. Het lichaam probeert op dit moment namelijk zelf de virussen te doden.

Wil je toch iets wat pijnstillend en koortsverlagend werkt? Citrosan bevat paracetamol én vitamine C. 

Rust goed uit.
Slaap doet vaak wonderen. Rust nemen remt de geestelijke en lichamelijke stress en inspanning. Dit is de beste manier voor je immuunsysteem om zich te herstellen.

Bronnen: Gezondnu, RIVM, soChicken, Foodlog

​Jij op VROUW.NL

Wat is jouw beste griepremedie?

Vertel het hier!