Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Cultura Images RF | Guido Cavallini
Lijstje!

Kroos, paardenbloem, madeliefjes...
Dankjewel Moeder Natuur!

Naomi Melchers

E

'Eendenkroos wordt alleen gegeten door eenden'. Toch? Nou, niet helemaal. Het beleeft momenteel namelijk een tweede leven als waterlinzen; het wordt als bestanddeel gebruikt in soepen, brood en sauzen. Het zou een neutrale smaak hebben, met soms een notige of zure nasmaak. Welke eetbare ingrediënten geeft Moeder Natuur ons nog meer op een presenteerblaadje? Wij verzamelden er een aantal!

1. Brandnetel

Denk maar aan brandnetelthee of brandnetelsoep. Het zit vol fosfor, magnesium en kalium wat goed is voor de bloedsomloop. Ook zuivert het de maag en lost slijm van de slijmvliezen op. Als je zin hebt in een kopje brandnetelthee, hoef je alleen de toppen van de netels te drogen. Na een paar dagen zijn ze kurkdroog en klaar om in water van gemiddeld 90 graden te dompelen.

2. Paardenbloem

Het meest voedzame van de paardenbloem zijn de bladeren. Het blad bevat enorm veel voedingsstoffen, zoals ijzer, natrium en magnesium. Het is bekend dat paardenbloemen goed voor de lever zijn; ze hebben een galverdrijvende werking waardoor je voedsel beter kan verteren. Je kan ze rauw, gefrituurd of in een salade eten. 

3. Oost-Indische kers

De fleurige blaadjes zijn niet alleen mooi om naar te kijken, ze zijn ook nog erg gezond! De bloem stimuleert de spijsvertering en verbetert de vetvertering. Ook zou het werken tegen blaasontsteking en wanneer je last hebt van je luchtwegen. De bloemen kun je verwerken in een salade: voedzaam maar ook prachtig!

4. Madeliefjes

De Kelten aten al madeliefjes omdat het een heilzame en verjongende werking zou hebben. Ze helpen ook tegen zweertjes in je mond en zijn goed voor de luchtwegen. Behalve in salades kan je ze ook pekelen (zoals kappertjes: kook azijn met peperkorrels en uiensnippers en giet het vervolgens over de madeliefknoppen. 

5. Look-zonder-look

Look-zonder-look is het oudste bekendste kruid van de wereld; het wordt al sinds 4000 jaar voor Christus gebruikt als peper en, natuurlijk, knoflook. Het heeft een ontsmettende werking en is geschikt om keelpijn en heesheid tegen te gaan. Laat de look ook eens meetrekken in een groentesoep, of gebruik het in een quiche.

6. Sprinkhanen

Tussen de bloemen en planten door, komt er ook een beestje bij kijken: de sprinkhaan. Volop in de natuur te vinden zijn ze rijk aan eiwitten, vitamine B en onverzadigd vet. Vooralsnog is het meest voorkomende gerecht gefrituurde sprinkhaan in knoflookboter. Durf jij?

7. Cantharellen

Deze paddenstoel heeft een peperachtige smaak en ruikt een beetje naar abrikozen. Ze zijn overal in Nederland te vinden, vooral tussen juli en november. De paddenstoel wordt gebruikt om leverziekten en hepatitis C te behandelen. Je kan veel met dit ingrediënt doen. Maak er bijvoorbeeld bouillon van, bak ze met boter of maak ze in. 

Let goed op: paddenstoelen kunnen op elkaar lijken en giftig zijn. Zoek dus goed uit welke eetbaar zijn!

8. Tamme kastanjes

In kastanjevruchten zitten enorm veel mineralen, denk bijvoorbeeld aan koper, ijzer, zink en calcium. De tamme kastanje zou de aderen schoon en soepel houden. Ook is het goed tegen reuma en zou het vanwege het foliumzuur bijdragen aan het verminderen van de kans op aangeboren afwijkingen. Rooster de kastanjes met pompoen in de oven, of maak er desnoods een kastanjetaart van!

9. Weegbree

Deze plant komt overal in Nederland voor, zelfs ook in de tuin. De weegbree is rijk aan vitamine C en vele mineralen. Het blad zou helpen tegen insectenbeten of tegen het prikken van een brandnetel. De wortel van de plant kan gebruikt worden tegen kiespijn en gedroogde weegbree kan gebruikt worden als hoestdrank.

10. Bramenbladeren 

Niet alleen bramen zijn gezond, de hele plant kan gegeten worden. De bladeren bevatten vitamine A en C en de mineralen ijzer en calcium. Het kan gebruikt worden tegen tandvleesontsteking, keelpijn en reumatische klachten. De beste manier om de bladeren te gebruiken is ze te laten drogen en er thee van te trekken.

Voor dit artikel is mede gebruik gemaakt van informatie van deze site en Gezondheidsnet.