Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Schrijfster Marlies Slegers (53) deelt haar tips om een scheiding te verwerken
Foto: Eigen beeld
Lijstje!

Zo wordt scheiden
minder lijden

Freelance journaliste

Robyn van Gorsel

E

Een scheiding verwerken doet iedereen op zijn/haar eigen manier. Marlies Slegers (53) besloot haar verhaal op te schrijven om anderen te steunen. Dat deed ze in het onlangs verschenen boek Het is maar een scheiding. Wij vroegen haar om tips.

In haar boek noemt Marlies haar huwelijk niet ideaal of perfect, maar wel goed genoeg om samen oud te worden. Ze kennen elkaar al dertig jaar en hebben samen drie kinderen. Ze zag de scheiding dan ook totaal niet aankomen.

Aan de vooravond van een communicatiecursus liet hij weten dat hij echt niet meer wilde, therapie kon het huwelijk niet meer redden. Achteraf bleek haar man een midlifecrisis te hebben. Marlies vroeg uiteindelijk zelf de scheiding aan. Inmiddels zijn de papieren getekend, voelt ze zich sterker en deelt ze haar tips om een scheiding te verwerken.

1. Praten

Volgens Marlies is praten het aller belangrijkste. Het liefste deed ze dat met haar partner, maar hij was daar niet toe in staat. "Als de communicatie met mijn man beter was geweest dan waren we misschien nu nog samen geweest. Dus praat met je vriendinnen, therapeuten en/of familie. Door continu je gevoelens te bespreken, formuleer je je gedachten beter. Als je het zelf nog niet goed begrijpt, wat er gebeurd is, dan helpt het heel erg om alles uit te spreken. Ik had ook een vriendin, die ik dagelijks mocht bellen. Zij heeft mij er echt doorheen gesleept."

2. Opschrijven

Marlies schreef veel op. "Ik had twee speciale dagboekjes. In het 'negatieve' boekje schreef ik boze gedachten en vloekte ik naar lieve lust. In het 'positieve boekje' - inclusief feel good-quote op de kaft - schreef ik alle mooie dingen en mijn dromen. Als ik me dan een dag rot voelde, bladerde ik daar doorheen. Dat fleurt op. En zo bleef ik niet in het negatieve hangen."

3. Dingen doen

Voor haar werk had ze het geluk dat ze veel naar het buitenland moest, maar ze ging ook alleen op pad. "Op reis ben je even weg van huis, van je omgeving. Dat maakt je niet minder verdrietig, maar dat doet je wel beseffen dat je dit 'zo maar' onderneemt.

Ik wilde altijd al naar Londen met oud en nieuw, maar hij niet. Daarom vierde ik daar die eerste jaarwisseling met mijn kinderen. Hoe ellendig ik me toen voelde, ik had het maar wel mooi gedaan. Daarom: wees trots op de dingen die je doet, hoe groot of klein ze ook zijn."

4. Ladder

Om beter met haar gevoelens en emoties om te gaan, maakte Marlies een soort emotieladder, iets dat ze iedereen kan aanraden. "Het was gewoon een A4 met woorden, gesorteerd van heel gelukkig en tevreden bovenaan, naar heel verdrietig en depressief onderaan.

In het begin voelde ik vooral woede en paniek en bevond ik me onderaan de ladder. Om dan om te schakelen naar vrolijk - bovenaan - is een grote stap. Maar doe je dat in kleine stapjes, dus telkens een paar traptreden, dan is dat beter haalbaar. Die lijst heb ik opgehangen op een zichtbare plek en hielp me echt met opkrabbelen."

5. Feiten

Op het moment dat ze iets over hem ziet of over hem hoort, doet dat nog altijd pijn. Zo wist ze dat haar man op een gegeven moment actief was op datingsites. "Wat mij toen heel erg hielp, was de gedachte: 'Wacht even Marlies, wat verandert dit nu aan de feiten?'. 

Als hij een vriendin of een date heeft dan verandert dat niet het feit dat hij een midlifecrisis heeft en mij en onze kinderen heeft achtergelaten. Als ik boos of verdrietig ben, dan denk ik daaraan. Het feit is dat hij is weggegaan. Door bij de feiten te blijven, kun je beter relativeren. Als het niet relevant is voor de feiten, is het niet relevant voor mij."