Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Marjolein met collega Marijke
Foto: Eigen foto
Marjolein kookt over

Dag 2 van
het suikervrije leven van Marjolein

journaliste

Marjolein Hurkmans

Z

Zit Marjolein op dag 2 van haar suikerchallenge, wordt er ijs bezorgd op de VROUW-redactie... Heeft zij weer!

"Het zijn kleurige, veganistische ijsjes, altijd leuk. Ik kijk op de verpakking; 22 gram suiker per 100 gram. Dus bijna een kwart van de koude versnapering bestaat uit suiker. Jammer. De collega’s zijn er blij mee, ik kijk treurig toe: je doet mee aan de suikerchallenge of je doet het niet. Ik bedoel, dat dag 1 is mislukt, wil niet zeggen dat dag 2 ook een mislukking moet worden.

Toegevoegde suikers

Ik neem me meteen voor vanavond mijn ijsmachine onder het stof vandaan te trekken, dadels en/of banaan erin te mikken en zo mijn eigen ijs te maken. Dadels en bananen zijn suikerbommen, dat klopt, maar het zijn geen toegevoegde suikers. Dus dan mag het toch?

Zo heb ik gisterenavond de bruine suiker weggelaten in de stoofschotel van aubergine, maar ben ik wel los gegaan met de geroosterde rozijnen. Voor de zekerheid kijk ik op de website van het Diabetes Fonds. Wat mag nou wel en wat mag nou niet deze week?

Suikers

Er is een onderscheid te maken tussen toegevoegde suiker, natuurlijke suiker en vrije suiker, zo lees ik. Toegevoegd is alle suiker die niet van nature in een voedingsmiddel voorkomt, vrije suikers zijn toegevoegde suikers samen met de suikers die van nature aanwezig zijn in bijvoorbeeld honing, siroop en vruchtenconcentraat en natuurlijke suiker is datgene wat een voedingsmiddel van zichzelf zoet maakt. Een appel, zo van de boom, bevat suiker. En een courgette trouwens ook. Ook honing, ahornsiroop en kokospalmsuiker vallen onder de natuurlijke suikers. Prima, daar kan ik wel een ijsje mee brouwen.

Geen verschil

Overigens: lees nooit meer dan je eigenlijk wil weten. Je kop in het zand steken is ook een methode om zo’n suikervrije week een beetje leuk door te komen. Want een paar alinea’s verder stuit ik op de volgende tekst:

Suiker in fruit is niet per definitie ongezond, maar ook niet gezonder dan suiker in andere producten. Je lichaam maakt namelijk geen verschil tussen van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers. Suiker komt van nature voor in fruit. Het geeft appels, peren en andere fruitsoorten een zoete smaak. Maar je lichaam verwerkt de suiker uit een appel op dezelfde manier als de suiker die wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld snoep en koek, omdat het niet kan herkennen waar de suiker precies vandaan komt.

Oké dan. Gelukkig gaat de challenge echt alleen over toegevoegde suiker, dus ik laat deze frustrerende kennis even voor wat het is. En houd vanavond mijn Instagram in de gaten. Want als het lukt om suikervrij ijs te maken dan post ik natuurlijk een foto met #suikervrij."