Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Marjolein is weer terug van vakantie: Nog één keer over Tante Tes...
Foto: Martijn Mooij
Marjolein kookt over

Marjolein is weer terug van vakantie:
Nog één keer over Tante Tes...

journaliste

Marjolein Hurkmans

B

Ben ik weer! Drie weken zomervakantie kunnen worden afgevinkt. Ik zat tevens drie weken in de ‘ik-weet-niet-wie-er-kookt-maar-ik-in-ieder-geval-niet'-stand, dus het is weer even wennen met die pannen en potten. Het stof moest ervan worden afgeblazen en bovendien was er niks meer in huis. Ja, water, dat dan weer wel. En veel ook. Tijdens ons verblijf in Bretagne is de boiler gaan lekken.

De boiler stond op zolder, boven de verdieping waarop mijn dochter woont met haar vriendje. Om precies te zijn, boven de kamer waar de verkering, muzikant van beroep, zijn muziekinstrumenten bewaart. Dat waren een heleboel drijvende synthesizers.

Camping

Gelukkig lijken die het er redelijk afgebracht te hebben. In tegenstelling tot de boiler zelf. Die is officieel doodverklaard. Er zit niks anders op dan koud te douchen en pannetjes water te koken voor de afwas. Net als op een camping. Zo houd je dat vakantiegevoel toch weer een beetje vast.

Handige bijkomstigheid. Andere jaren deden we dat namelijk door flink veel dozen wijn mee te nemen, maar daar hadden we dit jaar de bagageruimte niet voor. We waren namelijk op vakantie met een Tesla, mocht u dat niet hebben meegekregen.

Ik schreef er namelijk over voor de Telegraaf. Die vonden dat wel een leuk idee; de kookmevrouw van VROUW (nou ja, ik schrijf ook andere dingen natuurlijk, maar laten we het even lekker kort door de bocht houden) die totaal onvoorbereid met een elektrische auto 1200 kilometer af denkt te kunnen leggen.

Onvoorbereid

Dat onvoorbereide was trouwens opzet. Als we het doen, dan doen we het goed. De gemiddelde Nederlander werkt tot de laatste minuut, stouwt dan z’n auto vol, duwt de kinderen op de achterbank en start de motor. Op naar verre oorden en zo. Dus zo gaan wij het ook doen.

Daarbij: de Tesla geeft zelf aan waar je onderweg moet stoppen om op te laden, dus daar gaan we ons precies aan houden. Als we eerst uitvoerig uit gaan zoeken wat de adders onder het bermgras zijn, dan is de lol ervan af.

Rennes-type

Ik haalde er de voorpagina mee. En had ook meteen de woede van Teslaminnend Nederland op mijn dak. Dat was best even slikken zo in de achtertuin van mijn Bretonse vakantiehuis. Een criticus noemde me zelfs een glasharde leugenaar. In mijn artikel immers, schreef ik dat ik 1200 kilometer moest rijden.

Hij had eens even op de kaart gekeken en vermoedde dat ik naar Rennes zou gaan. Kennelijk ben ik een Rennes-type. En dat was maar 800 kilometer… Ja gut, wat moet je er verder mee? Mijn huis staat zo’n 350 kilometer verderop. Daar kan ik verder ook niks aan doen.

Diezelfde meneer voelde zich trouwens ook geroepen om te melden dat ik niet zo moest zeuren over de oplaadmogelijkheden ter plekke, want eenmaal op je vakantiebestemming, reed je toch niet meer zo veel. Tja, we liggen nou eenmaal niet allemaal drie weken aan het zwembad hè…

Teslanesten

Dus waarom ik me nou geroepen voel om in mijn eerste Kookt Over na de vakantie mezelf wederom in de Teslanesten te werken? Tja, ik moet er nog even wat over kwijt. En ik heb nou eenmaal geen tijd om al die mensen afzonderlijk te antwoorden. Daarbij heb ik dus niet gekookt, dus over eten valt er sowieso weinig te schrijven vandaag.

  1. De Tesla is een fijne auto. Hij maakt weinig herrie en daardoor kom je minder vermoeid aan op je eindbestemming.
  2. Hij beschikt over een uitstekende geluidsinstallatie. Dat is extra prettig als je puberzoon meegaat en je 12 uur lang naar heavy metal moet luisteren.
  3. Ga je van de ene grote stad naar de andere of naar een van de bekende vakantie-oorden, dan vind je geheid voldoende superchargers langs de weg om de reis zonder al te veel vertraging te maken (en even de benen strekken om de twee uur is toch al een aanrader).
  4. De gemiddelde wachttijd in ons geval was per oplaadmoment een half uur, met een uitschieter naar dik een uur. Neem een spel kaarten mee en zie het als een onthaastmoment.
  5. Een picknickmandje en een thermoskan zijn ook geen overbodige luxe. Wij hadden onderweg een stopplek waar de koffie 5 euro per bakje was. 
  6. Ligt je bestemming verder in het binnenland, dan wordt het opladen wat minder overzichtelijk. Dat ik dat schreef in het gewraakte artikel werd niet erg gewaardeerd door de Teslafans, maar het is nou eenmaal zoals het is. Er staan oplaadpalen genoeg, maar vaak heb je er een speciaal pasje voor nodig.
  7. In een model 3 geeft de auto zelf aan waar je het beste kan opladen. Daarvoor kiest hij soms een wat onorthodoxe route. Nadeel: je rijdt soms honderden kilometers over B-wegen. Voordeel: je ziet nog een wat onderweg.
  8. Mocht je nog op vakantie gaan, met of zonder Tesla, fijne reis! En mocht je al geweest zijn, welkom thuis.
  9. En dan ga ik nu boodschappen doen. Met de Tesla. Want die heeft weer een volle batterij na een nachtje aan de paal in de straat.