Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Vrouw in bikini
Foto: Science Photo Library
Op je mooist

Zo ga je strakker
in je velletje de zomer tegemoet

Meike Blommaert

D

De lente is begonnen! Tijd om je klaar te maken voor de meer luchtige outfits. Voor je het weet is het immers weer bikinitijd. Vanzelfsprekend buitelen de diëtisten weer over elkaar heen om te vertellen hoe we weer het snelst ’strak in ons velletje' komen te zitten.

’Het makkelijkste dieet ooit’, wordt het wel genoemd. Je hoeft geen calorieën te tellen of elke dag op de weegschaal te staan. Zelfs sporten is niet nodig! Je gebruikt gewoon je handen als maat. De Deense Suzy Wengel zweert bij deze methode. Zelf viel ze 38 kilo af dankzij haar zelfbedachte dieet.

Gezond verstand

Ze is moeder van vijf kinderen en werkte als CEO bij een biotechbedrijf. Ze worstelde jaren met overgewicht en woog op haar zwaarst 100 kilo. Tijdens haar tweede zwangerschap ontdekte ze dat ze met haar handen de perfecte maat had gevonden om porties af te meten.

Volgens Wengel is het dieet voornamelijk gebaseerd op gezond verstand. Hoe het werkt? Elke maaltijd bestaat uit vier handen met eten: een hand eiwitten, een hand koolhydraten en twee handen groenten, plus een eetlepel vet. Je eet drie maaltijden per dag en caloriearme dranken mag je onbeperkt nemen.

Snoepen mag maar 'moet' je compenseren bij de volgende maaltijd: dan neem je bijvoorbeeld een handje minder koolhydraten. In Scandinavië is dit dieet al een hit, en ook in Nederland is al sprake van een groep 'Sensers'.

Mediterraan

Spanje schijnt het gezondste land ter wereld te zijn; gevolgd door Italië. De eetgewoonten van deze landen zouden reden zijn voor die hoge score. Het Mediterrane dieet - dat al voor het eerst werd genoemd begin jaren zestig, maar pas een wereldwijde doorstart maakte in 1990, red. - baseert zich daarom op de maaltijden die gegeten worden in de landen rond de Middellandse Zee. Met deze methode zou je niet alleen afvallen; het zou ook nog gunstig zijn voor mensen die kampen met ontstekingen, diabetes en hart- en vaatziekten.

Bij dit dieet draait het vooral om verse groenten, zoals tomaten, spinazie en broccoli. Ook peulvruchten en olijfolie zijn essentieel. Rood vlees moet worden vermeden, maar af en toe een glaasje rode wijn is prima. Dat zou zelfs een positief effect hebben op de bloeddruk. Al dien je daar wel een glas water bij te drinken. Dat houdt je vitaal, en je zit er ook nog sneller vol van...

CHASSENET / BSIP

Intermittent fasting

Je hoort mensen weleens zeggen dat ze soms vergeten om te eten. Voor hen is deze vorm van afvallen dan waarschijnlijk een fluitje van een cent. Intermittent fasting betekent letterlijk: afwisselend vasten.

Eigenlijk is het daarom ook niet echt een dieet te noemen, omdat het zich niet richt op wát je eet, maar op wannéér je eet. Volgens de theorie is het lichaam niet gewend om te ontbijten, maar is het ons aangeleerd om ’s ochtends te eten. De jagers uit de oertijd ontbeten immers ook niet en aten pas aan het einde van de dag; als de vangst binnen was.

Er zijn verschillende vormen: tijdsgebonden of op afwisselende dagen. Bijvoorbeeld de 16/8 methode: je eet dan acht uur zoals gewoonlijk en vast daarna zestien uur. Of je eet vijf dagen normaal en de andere twee dagen nauwelijks.

Het is eigenlijk heel simpel, omdat er geen richtlijnen of recepten voor nodig zijn. Begin dit jaar vertelde Victoria Koblenko (38) dat ze in zes maanden tijd 20 kilo afgevallen is door een combinatie van sporten en vasten.

Eetgedrag

Voedingscoach Laura Tjon Tsoe Jin gelooft niet zo in diëten: "Wel in het aanpassen van je eetgedrag, zodat je ook na de zomer fit blijft. Denk in stappen: begin met het verbeteren van je ontbijt en laat eens een tussendoortje weg. Gaat dat goed, dan kun je een volgende stap zetten.

Mensen die willen afvallen hebben vaak geen geduld en willen snel resultaat zien. De kans op jojoën is dan heel groot. Let in de eerste plaats op je suikerinname: blijf af van frisdrank en drink met name water. Maar ook in zogenaamde 'gezonde' producten (zoals mueslirepen en ontbijtgranen) zitten bewerkte suikers.

Beperk het aantal tussendoortjes en eet juist meer groenten. Dat zorgt ervoor dat je minder trek hebt in suikers. En last but not least: beweeg! Want ook dat hoort bij een (blijvend) gezonde levensstijl. Een wandeling is trouwens ook bewegen, mocht je niet van sporten houden."

Dit verhaal stond eerder in De Telegraaf van woensdag 20 maart.