Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte
Op je mooist

Zo stoom je jezelf voetje voor voetje
klaar voor open schoenen

beautyjournalist

Enith Oostlander

B

Beautycollega Enith brengt als beauty-expert van VROUW niet alleen in VROUW Magazine elke week mooi beautynieuws, ook op de redactie geeft ze zo nu en dan een nuttige tip. En die willen we jou natuurlijk niet onthouden. Omdat we dit weekend de open schoentjes waarschijnlijk weer uit de kast kunnen halen, maakte ze voor ons een 4-stappenplan voor mooie(re) voeten.

Het schijnt prachtig weer te worden met Pasen! Dus wil je je sandaaltjes met riempje om de hiel weer aantrekken, zorg dan dat je nu begint met schaven, scrubben en smeren. Want één van de grootste voetproblemen is een laagje eelt onder de hiel. Eelt ontstaat door plaatselijke druk onder de voet en droogte van de huid. Onder de bovenste huidlaag worden door de druk steeds nieuwe cellen aangemaakt, sneller dan de overige kunnen afsterven, waardoor een opeenhoping ontstaat. Loop dus liever op slippers dan op blote voeten. Een beetje eelt werkt beschermend en is helemaal niet erg, maar als de laag van huidcellen te dik wordt, kan het er onverzorgd uitzien. 

Stap 1: Schaven

Schaaf een aantal dagen achter elkaar met een eeltvijl over de droge, harde hielen, zodat laagjes huid verdwijnen. Kies er liever voor om bij iedere schaafbeurt één laagje te verwijderen in plaats van in één keer alles.

Het verwijderen van té veel eelt kan namelijk pijnlijk zijn. Schaafden we vroeger met een puimsteen, tegenwoordig kan het makkelijker met een vijl. Maar behalve de vijl zijn er ook  exfoliërende eeltsokken te gebruiken om eelt te verwijderen.

De gel in de sokken activeert het vervelproces, waardoor de huid loslaat. Je draagt de sok ongeveer een uur, maar het vervelproces gaat nog zo’n twee weken door. Zorg dus wel voor een goede timing.

Stap 2: Scrubben

Verzorgde voeten zijn zachte voeten, dus maak de huid van je voeten en nagelriemen zacht door middel van een voetenbadje. Vul een schaal of teiltje met lauwwarm water en zet deze op een handdoek.

Tijdens het badje kunnen je voeten tevens ontspannen. Haal je voeten uit het bad en zet ze op de zachte handdoek neer, maar droog ze niet af. Voor een massage met een scrubcrème (voor body of voeten) moeten ze namelijk nog een beetje vochtig zijn.

De scrub verwijdert ook dode huidcellen en maakt de huid met eventuele kloofjes en velletjes zacht, terwijl de massage de onderhuidse spieren aanpakt. Het stimuleert tevens de bloedsomloop, waardoor je een licht gevoel in je voeten krijgt. En helpt bij RLS: het rusteloze benen-syndroom. Spoel de scrub in het water af en droog je voeten vervolgens met de handdoek. Ook tussen de tenen.

Stap 3: Knippen

Door het voetenbad zijn ook de nagels zachter geworden en kun je harde nagels makkelijker knippen. Knip met een nagelschaartje de nagels recht af, zodat ze niet kunnen ingroeien. Vijl het randje vervolgens glad. Met een polijstvijl kun je oneffen nagels met groefjes en kuiltjes glad maken.

Stap 4: Smeren

Houd de nagelriemen soepel door ze in te smeren met een nagelriemolie, smeer de voeten in met een body- of voetencrème en lak de nagels met een mooie kleur. Trendkleur is koraal, maar een rood is altijd goed.

Hoe donkerder de kleur, hoe slanker de tenen lijken. Houd de voeten zacht en verzorgd door ze zo vaak mogelijk in te smeren met een hand- of voetencrème. Doe dit bijvoorbeeld op de bank tijdens het tv-kijken.

Kromme teen

Eén op de drie volwassenen heeft last van hallux valgus, een grote teen die scheef groeit. Het middenvoetsbeentje onder de grote teen wijst een beetje naar buiten, waardoor de grote teen als tegenreactie steeds meer naar binnen buigt. Zo ontstaat er een pijnlijke knobbel (bunion) aan de buitenkant van de voet.

Soms is het aangeboren, soms erfelijk, maar het kan ook ontstaan door het dragen van verkeerd schoeisel. Een hallux valgus-sokje kan de druk in de schoen verlichten, terwijl een spalk gedurende de nacht de scheefgroei kan corrigeren. 

Zo blijven voeten gezond:

- Was - om uitdroging tegen te gaan - de voeten niet met zeep.

- Wissel regelmatig van sandalen, slippers of slingbacks en laat ze tussentijds goed luchten.

- Koop je sandaaltjes aan het einde van de dag, aangezien de voeten dan iets dikker zijn.

- Pas altijd de linker- én rechterschoen.

- Net als de neus groeien voeten naarmate we ouder worden. Het is dus niet gek als je bij het passen van schoenen een grotere schoenmaat nodig hebt.

- Droog de voeten na het douchen of baden goed af.