Dit veld is verplicht

journaliste

Daphne van Rossum

V

Vandaag werd er aan minstens twee ontbijttafels een feestje gevierd voor een meisje dat 10 werd. Zo mocht prinses Ariane vandaag tien kaarsjes uitblazen, net als mijn dochter.

Terwijl Máxima tien jaar geleden vanuit het ziekenhuis op haar stiletto’s naar de fotograaf zwaaide werd ik in een rolstoel naar buiten gereden omdat ik - vanwege de door de coassistent knullig aangebrachte hechtingen - nog niet kon lopen. Er bestaan contrasten die minder groot zijn.

Net als Máxima

Het eerste lachje, stapje, woordje; de dametjes zijn gelijk opgetrokken. Misschien de een wat sneller dan de ander. Maar het schept toch een band, een dochter die op dezelfde dag jarig is. Het mag bij ons dan wat minder glamoureus zijn, de emoties zijn hetzelfde.

Ook ik pinkte een traantje weg bij het grote moment van de eerste keer naar school, net als Máxima. Allebei hingen we zes jaar geleden samen met onze kleine meid een grote roze rugzak en een jasje op, en kwamen voor het eerst De Grote Klas binnen.

Voorlezen

De spanning was net als bij Fien van Ariane's snoetje af te lezen zag ik later op tv. Lekker nog even hangen bij mama, zolang het nog kon.

Amalia las haar zusje nog even voor. Bij ons was grote broer direct naar zijn eigen klas gegaan. Wij hadden dan ook geen 'persmoment' natuurlijk.

Giechelen met vriendinnen

Ook gingen de dames gelijk naar de bovenbouw. Opnieuw die spanning. Omdat je ineens bij de grote kinderen hoort, geen kleintje meer bent. En deden steeds meer kinderen hun intrede in jullie leven: giechelen met vriendinnen.

Er doet een BFF haar intrede, er worden eindeloos filmpjes opgenomen op Musically, de eerste selfies worden gemaakt, op Instagram komen de eerste foto’s en er wordt geshopt bij Coolcat.

Aantrekkingskracht

Er komen YouTube-helden onze kamer binnen als MeisjeDjamila en Enzo Knol. Soms ga je al met lipgloss naar school en de nagellak en make-updoos van je moeder hebben een magische aantrekkingskracht.

Ariane heeft twee grote zussen, dan gaan die typische meidendingen net even wat sneller denk ik. Onze Fien heeft alleen maar een grote broer die gruwelt van alles wat roze is. Dus kende ze een periode waarin ze jongensdingen interessant vond.

Hofkok

Liep ze liever naar de jongensafdeling voor een stoer rockshirt dan naar de meisjesafdeling voor een strokenrokje. Die periode heb jij niet gehad Ariane. Ik heb je in ieder geval nooit op een boyfriendjeans met Dr. Martens eronder kunnen betrappen.

Misschien neemt jouw mama ook een half dagje vrij vandaag Ariane, en gaan jullie lekker uit eten vanavond. Of maakt de hofkok je lievelingsmaaltje. Heb jij je cadeautje al gehad?

Onze tienjarige kreeg vanochtend een fotoboek met alle foto’s van haar eerste levensjaren erin, inclusief een knipsel daarin over jouw geboorte. Jullie leventjes zullen altijd met een klein draadje verbonden blijven. Van harte dus ook jij kleine, grote tienjarige. Een fijne verjaardag nog! En ook gefeliciteerd voor je moeder!