Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte | Reyer Boxem
Open brief

'Lieve bedrijven,
dank dat jullie je bekommeren om #onzedochters'

journaliste

Hester Zitvast

V

Vandaag verscheen er een HEMA-reclame op mijn Facebook-tijdlijn: 'Iedereen een topmodel'. En eerder deze week zag ik iemand op Twitter Hunkemöller bedanken voor het realistische beeld dat ze van vrouwen neerzetten. Een bedankje is inderdaad op z'n plek. Want dank, DANK, dat jullie je om #onzedochters bekommeren. Jullie leren onze meiden van zichzelf te houden!

Geen haartje verkeerd, geen grammetje vet teveel. De perfecte cupmaat, benen tot in de hemel. Een spiegelglad huidje en prachtige billen. Onze dochters krijgen de hele dag door tal van bedrijven beelden voorgespiegeld die ver van de realiteit af staan.

Lingerie

Als ik Instagram-pagina's in mijn omgeving check, dan valt het nog wel mee: de een toont zijn hond, de ander doet een poging tot cliché-killing door de zon met de handen als een hartje te omvatten. Weer een volgende laat een bak yoghurt met cruesli zien. En dan heb je nog die mensen die je spammen met kinderpret. Allemaal prima en redelijk onschuldig.

Maar dan kom je bij de mensen die professioneel Instagrammen. Jonge meiden die in lingerie in het open raam van een hotel zitten en druiven eten. Of plaatjes van 'gewone' vrouwen, die alles, maar dan ook alles tot in de puntjes voor elkaar hebben.

Verfoei

Ze hebben de mooiste baby, drie inloopkasten, glanzend haar tot op hun kont en uiteraard dat perfecte lijntje. Dat ze voor die plaatjes uren bezig zijn en veel geld betaald krijgen, weten wij en onze dochters inmiddels wel.

Maar tussen weten en volledig beseffen, zit een wereld van verschil. Zelfs ik, 41, moeder van drie, vraag me regelmatig af hoe ze het op Instagram wél voor elkaar krijgen 24/7 zo prachtig en perfect te zijn. En ja, dat maakt weleens dat ik mijn eigen leven verfoei. Of mijn lijf.

Putjes

Het nieuwe adverteren kruipt, zonder dat je het door hebt, heel sneaky onder onze huid. We klikken door op alle merknamen die we voorbij zien komen. Want wij willen ook die look. Ook dat figuur. Ook zo'n plaatje.

Wat we online zien wordt steeds meer onze maatstaf, daar focussen we op. Ook in campagnes van grote merken, zie we nog altijd voornamelijk vrouwen die in ieder opzicht kloppen: nergens putjes, altijd een spijkerharde buik. En als deze vrouwen zwaaien, zwaait er geen lichaamsdeel ongewenst mee.

Gekte

Maar gelukkig zijn er ook steeds meer bedrijven die zich niet laten meevoeren in de stroom van 'perfectegekte'. Dove begon ermee. En inmiddels zijn onder meer Hema en Hunkemöller om.

Vrouwen in alle soorten, kleuren, maten en vormen. En ja: allemaal prachtig. Wat een fijn idee dat onze dochters óók dat te zien krijgen. Want in deze tijd een pubermeisje zijn is namelijk niet eenvoudig.

#onzedochters

Ik herinner me al mijn onzekerheden nog als de dag van gisteren en wij werden niet eens voortdurend blootgesteld aan dat wat vrijwel onhaalbaar is. Voor ons waren vriendinnen, moeders, zussen en wat plaatjes uit de Hitkrant of Yes het voorbeeld; geen stukgestylde afgetrainde fitgirls die fulltime in de sportschool verkeren.

Dank daarom aan alle bedrijven die hier oog voor hebben. Dank dat jullie je bekommeren om #onzedochters, onzekere meisjes vaak nog, die we moeten leren dat je in iedere uitvoering prachtig bent.

Dat het leven meer behelst dan uiterlijk. Natuurlijk is ook dit commercie en weldoordacht. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze filosofie onze meiden sterker zal maken. Dus nogmaals: DANK!