Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Opinie

'Geen goedkoop parfum van Bol.com?
Maak je ergens anders druk over!'

Sanne Eva Dijkstra

B

Beeld je het volgende eens in: je koopt online een parfum voor een superaantrekkelijke prijs. Hartstikke fijn, natuurlijk. Maar dan wordt je bestelling geannuleerd, omdat de prijs niet blijkt te kloppen. Kan gebeuren, toch? Ik zou hooguit denken 'Kak!', een ander geurtje bestellen en vooral gewoon lekker doorgaan met mijn leven. Zo niet 200 klanten van Bol.com. Zij willen naar de rechter.

Maar echt. Naar. de. rechter! Omdat ze een fles parfum tóch niet met riante korting konden aanschaffen. Ik val van mijn stoel van dit soort berichten. Wie dóet dit? Wie heeft er in godsnaam de tijd en energie om voor een dergelijk gevalletje dikke pech naar de rechter te stappen? Welk mens heeft daar überhaupt zín in?

 

Ongelijke behandeling

De ‘gedupeerden’ (mag ik even heel hard lachen?) hebben als goedmakertje van Bol.com een kortingsvoucher gekregen, zodat ze zichzelf met korting alsnog op een lekker geurtje kunnen trakteren. Maar daarmee is de kous dus niet af voor die 200 mensen die het juridische adviesbureau Aliter Melius hebben ingeschakeld. Adviseur Chizki Loonstein vindt volgens RTL Nieuws dat er sprake is van ongelijke behandeling.

Hij zegt: "Als het een kennelijke vergissing was in verband met het bedrag dat niet zou kloppen, had niemand het moeten krijgen." Volgens Loonstein had Bol.com juist gehandeld als alle mensen die de korting wel hadden gekregen, het terug hadden moeten sturen of alsnog het volle pond betalen. Ja zeg, stel je toch eens voor dat een ander wel krijgt wat jij niet krijgt. De horror. In plaats van juridische hulp lijkt psychische ondersteuning me meer op z’n plek…

Leen Bakker-bedjes

Het is niet de eerste keer dat een groep overgevoelige Nederlanders op de barricade gaat staan vanwege het mislopen van een korting. Afgelopen zomer namen 1200 landgenoten een jurist in de arm omdat Leen Bakker via de webshop per abuis een hoogslaper voor 24 euro aanbood, maar de bedjes niet voor die prijs leverde.

In het geval van Leen Bakker oordeelde de rechter dat de eisers logischerwijs hadden kunnen weten dat het een fout betrof. Ze konden dus fluiten naar hun bedjes. Ik hoop van harte dat de geschiedenis zich herhaalt. Mensen die zich druk maken over zoiets lulligs als een fles parfum met korting kunnen wat mij betreft wel wat pech gebruiken. Gewoon een duidelijke, keiharde NEE.

Iets of iemand moet deze mensen duidelijk maken dat ze nou eenmaal niet altijd krijgen wat ze willen. Zodat ze leren omgaan met tegenslagen. Wie weet hebben ze daar nog wat aan als er eens écht iets ergs met ze gebeurt. Als een familielid ernstig ziek wordt bijvoorbeeld. Of als ze hun baan verliezen. Of hun huis.