Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Ⓒ Jan-Kees Joosse / Twitter
Opinie

'Het gezin in gevaar door posters met zoenende mannen?
Doe normaal!

Social media redacteur

Suzanne Mensen

A

Als je mij jaren geleden had gezegd dat ik in betrekkelijk korte tijd tot twee keer toe ZIEDEND zou worden op een religieuze organisatie dan had ik je waarschijnlijk voor gek laten verklaren, want ik maak me doorgaans niet zo druk om religieuze organisaties. Maar dus toch... Ik ben ziedend!

Ruim een maand geleden schitterden op reclameposters van het modemerk Suitsupply twee zoenende mannen. In abri’s door heel Nederland werd op deze manier reclame gemaakt.

Afbrokkeling

De posters werden massaal beklad en Suitsupply verloor tienduizenden volgers op social media. Onder andere stichting Civitas Christiana - die 'een halt wil toeroepen aan de verdere afbrokkeling van de Nederlandse cultuur en tradities' - sprak zich destijds uit over deze actie. Het zou 'ronduit onsmakelijk zijn'.

Het bekladden van dit soort posters is niets nieuws maar wel iets waar ik me boos over blijf maken. Toen de campagne werd gelanceerd werd er zelfs een demonstratie op poten gezet met de slogan Stop onsmakelijke reclame, stop Suitsupply. 'Lekker met zijn allen demonstreren tegen wat we onsmakelijk vinden'. 

Protestflyer

DE LIEFDE TUSSEN TWEE MENSEN vind je dus onsmakelijk? Ok, dat vind ik op mijn beurt dan weer onsmakelijk. De actiegroep Gezin in gevaar maakte het feest compleet met de meest belachelijke flyer die ik ooit zag en die in een oplage van VEERTIGDUIZEND maandag bij de uitgave van het Reformatorisch Dagblad zat.

Een flyer met daarop twee zoenende mannen, een alarmerend kruis en de tekst Suitsupply, stop met onsmakelijke reclames! Een protestflyer met de oproep die te tekenen en op te sturen naar Suitsupply.

Losgeslagen

De campagnegroep Gezin in gevaar zet zich naar eigen zeggen in 'voor 'de bescherming van het gezin dat bestaat uit vader, moeder en kinderen'. (SAY WHAT?). De organisatie verzet zich tegen 'de losgeslagen seksualisering en schadelijke genderideologie'.

De posters zouden kleine kinderen op straat blootstellen aan 'zeer seksuele taferelen, namelijk zoenende mannen in erotische pose' (in een schitterend pak dichtgeknoopt van onder tot boven).

Uitleggen

Jeetje, vreselijk zeg. Al die tere kinderzieltjes die hierdoor niet meer kunnen slapen. Ik lach even om deze gedachte want als we allemaal gewoon normaal gaan doen, kijken deze kindertjes hier niet eens van op. 'Hoe moet ik dit mijn kinderen uitleggen?' zag ik op Twitter als reactie op de zoenende mannen.

Mijn reactie? Hoe moet ik mijn dochter (3) uitleggen dat er mensen zijn die het niet ok vinden dat anderen van elkaar houden ongeacht geslacht? Hoe leg ik haar uit dat je best verliefd kunt zijn op een meisje maar haar beter geen hand kunt geven en/of zoenen? Stel je voor dat je iemand tegenkomt van het Reformatorisch Dagblad die het niet met je eens is... Dan heb je voor je het weet een rood kruis op je voorhoofd! Nou? Hoe leg ik dat uit?

Regenbooggezin

Wat me nu zo boos maakt zijn eigenlijk meerdere dingen. Het veroordelen van welke geaardheid dan ook plus het feit dat er neerbuigend gedaan wordt over zogenaamde regenbooggezinnen. Vooral dat laatste steekt me behoorlijk. In mijn wereld zijn regenbooggezinnen (kinderen met bijvoorbeeld twee vaders of twee moeders) net zo normaal als ieder ander gezin.

Die gezinsleden zijn even (on)gelukkig als ieder ander. Maar het feit dat het kan, dat het mag en vooral dat het GETOOND mag worden zorgt voor acceptatie. Acceptatie waar zo blijkt nog zo keihard aan gewerkt moet worden.

Dikkere modellen

In mijn ogen is het juist goed dat kinderen niet alleen een zoenende man en vrouw zien maar een afspiegeling van de samenleving. Waar we moeten streven naar dikkere modellen, kleur en diversiteit in de media, horen ook gender en seksualiteit in dit rijtje thuis.

Als antwoord op het Reformatorisch Dagblad werd het Twitter-account ervan gister overspoeld met foto’s en gifjes van zoenende mannen en vrouwen. Ook werd er in no time een crowdfunding opgezet om geld in te zamelen voor een eigen gekozen advertentie in het dagblad. Inmiddels is het streefbedrag van 5000 euro ruim gehaald.

Statement

Het afwachten is alleen of het plan doorgang kan vinden, vermoedens bestaan dat het Dagblad de advertentie zal tegenhouden. Aangezien zij in een statement vandaag het volgende zeiden: "De krant weigert soms advertentiebijlagen die in strijd zijn met het advertentiebeleid."

Ik streef naar strijden voor vrijheid. Strijden voor liefde. Want dat is blijkbaar nodig. Ik hoop op een wereld waarin niet meer gestreden hoeft te worden voor wie je bent of van wie je houdt maar waar we kunnen vieren dat liefde bestaat, voor iedereen. #CelebrateLove

Van de partners van VROUW