Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

EyeEm Mobile GmbH
Opinie

Jonge influencers
worden gewoon 'misbruikt'

Social media redacteur

Suzanne Mensen

P

Peuters met duizenden volgers op Instagram. DUIZENDEN! Ze kunnen zelf nog niet eens lezen en schrijven maar verdienen meer geld dan jij en ik bij elkaar. Het zou verboden moeten worden om je kind zo te misbruiken. Want dat is het in mijn ogen, misbruiken.

'Ja maar mijn kind vindt het heerlijk om voor de camera te staan.' EH, ja? Mijn kind vindt het heerlijk om de hele dag zure matjes te eten, moet ik dat dan ook maar toelaten? Het zijn KINDEREN. Jij bent de MOEDER. Kinderen kunnen de gevolgen nog totaal niet overzien, daar hebben ze jou voor! Jij moet ervoor zorgen dat behoeftes ingeperkt worden tot wat normaal aanvaardbaar is. En ok, wat normaal aanvaardbaar is, is discutabel. Maar met gezond verstand kom je echt al een heel eind. Probeer het eens!

'The gram'

Het fenomeen 'peuter influencers' bestaat en is groter dan we met zijn allen misschien wel denken. In de LINDA. van deze maand een reportage met zes van deze peuters. Ik kende ze alle zes niet terwijl ik mij dagelijks op ‘the gram’ bevind. Ik ben waarschijnlijk de doelgroep niet en dat wilde ik eigenlijk graag zo houden.

Toch heb ook ik een peuter en een account met bergen volgers. Het is mijn persoonlijke account en hoewel mijn dochtertje er ook regelmatig een rol vertolkt, is het nog steeds MIJN account. Wel merk ik dat foto’s van haar het aanzienlijk beter doen dan foto’s van mijn eigen hoofd. Het deert me niet want ik ben juist het laatste half jaar veel minder van mijn peuter gaan posten dan ik voorheen deed.

Afschuw

De reden is eigenlijk een beetje dezelfde als de afschuw die ik voel voor het onderwerp van deze repo in de LINDA.; deze kinderen worden in mijn ogen gewoon misbruikt. Misbruikt voor de likes, de reacties, de verkoopcijfers, de statistieken... Ingezet om (veelal schreeuwend dure) producten aan de man te brengen.

En we doen er 'allemaal' aan mee hè. Want hoe hard ik eerder riep dat ik niet de doelgroep ben, ik ben het gewoon keihard wel natuurlijk. Als ik een aantal keer op Instagram een leuke rugzak voorbij zie komen, wordt mijn interesse toch gewekt. Vervolgens schrik ik me een ongeluk van de prijs en klik snel weg.

Promotiekinderen

Om hem daarna wekenlang weer overal tegen te zien komen bij anderen op the gram. Zo werkt het gewoon. Deze 'promotiekinderen' worden in mijn ogen verpest vanaf de wortel. Ze kunnen krijgen wat ze willen als ze maar even poseren.

En waarom? Omdat - meestal - mama alle endorfine van complimenteuze reacties en likes wel kan gebruiken. Oh en vergeet de bakken met geld niet, ook mooi meegenomen. Maar weegt dat op tegen een (redelijk) anoniem, blij en goed gemanierd kind omdat het ook weleens 'Nee' te horen krijgt? In mijn ogen niet!

Trotse moeder

Ik maak het zelf ook weleens mee als ik mijn dochtertje een nieuwe jas aanmeet bijvoorbeeld. Uiteraard ben ik een trotse moeder die graag leuke foto’s deelt van haar nageslacht. Dat zal ik ook zeker blijven doen en spreek daar bij anderen in deze mate ook echt geen schande van. Maar negen van de tien keer - en dan overdrijf ik allerminst-  als ik mijn peuter op Instagram voorbij laat komen met een nieuwe jas, wordt er gevraagd waar die van is.

Ik geef niet zoveel geld uit aan dure merken en dus is alles wat die keutel draagt voor de meesten hartstikke betaalbaar. Conclusie: de rekken met regenjassen in de Wibra zijn binnen no time leeg. Dat is niet in mijn eentje mijn 'verdienste' natuurlijk, maar ik doe er wel aan mee, aan dat influencen, zonder dat ik er eigenlijk zin in heb.

Schifting

Toch vind ik dat niet zo kwalijk. Ja, zonde soms omdat ik geen zin heb dat iedereen continu in dezelfde kleding rondloopt, maar influencen doen we natuurlijk allemaal onbewust de hele dag. Als ik met een rode broek over straat loop kan een wildvreemde denken 'Mijn god wat lelijk, die moet ik niet kopen' OF 'Wauw, die moet ik hebben, morgen ook een rode broek halen.' 

Dat is nu eenmaal hoe het werkt. Online is dat niet anders en ik ben mij er terdege van bewust dat er al tijden een schifting gaande is op het gebied van reclame. Waar men vroeger bakken met geld uitgaf om reclame op tv of in geprinte media tentoon te spreiden, wordt dat geld nu ook verdeeld onder online influencers groot en klein.

Ontheffing

Hartstikke slim want of we het nu willen of niet, de sociale media lijken print op heel veel vlakken toch te verslaan. Ik vind daar ook echt niets mis mee en ik sluit niet eens uit dat ik hier vanuit mijn perspectief aan mee zou doen. Vanuit MIJ dus. En niet vanuit het perspectief van mijn kind die daar zelf dan totaal niets over te zeggen/vinden heeft. Dat laatste vind ik namelijk wat het zo kwalijk maakt.

Ik vraag het Charlotte Meindersma van Charlotteslaw.nl. Ze geeft aan dat als kinderen als influencer geld verdienen en dus werken, er ontheffing nodig is van SZW. Dit wordt meestal wel gevraagd wanneer ze meedoen aan televisiespotjes, musicals, series en films, maar eigenlijk nooit voor werk als influencer. Terwijl dat met het commerciële karakter wel zou moeten.

Reclamecode

Ook is er een reclamecode gericht op minderjarigen. Als een minderjarige de uiting doet, is het automatisch ook altijd gericht op kinderen, leer ik van Charlotte. In deze code staat beschreven aan welke richtlijnen zo’n #AD moet voldoen. Er wordt dus wel degelijk over nagedacht maar de vraag of dit ook altijd honderd procent wordt nagestreefd leeft.

Het onderwerp reclame(code) met betrekking tot minderjarigen op social media is eigenlijk nog heel vaag. Omdat het een vrij nieuwe manier van reclame maken is en ook iedereen het zomaar kan doen, is het een grijs gebied waar nog heel veel over gesproken zal moeten worden. Ik denk nog steeds 'Gebruik alsjeblieft je gezonde verstand en laat je inhaligheid het niet winnen van je principes'. Met andere woorden: laat kinderen kind zijn, volwassen zijn kunnen ze nog lang genoeg!

Heb je ook een sterke mening over social media onder kinderen? Of heb je hier ervaring mee en wil je dat delen? Stuur je verhaal naar de redactie.

JIJ OP VROUW