Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte | PA Photos Ltd
Opinie

'Black Friday prima,
maar vergeet de kleinere winkeliers niet!'

journaliste

Hester Zitvast

J

Journaliste Hester Zitvast schrijft over dat wat haar opvalt in de media. Dit keer is dat Black Friday, de koopjesdag na het Amerikaanse Thanksgiving. "Prima dat we een beetje achter de Amerikanen aanhuppelen, maar zullen wij het dan knus en Nederlands houden en vooral de kleine winkelier in het dorp niet vergeten?"

Ineens was het er, een paar jaar terug: Black Friday. Het overviel mij een beetje; jullie niet? Ik bedoel, we wonen hier niet bepaald in Amerika en ik denk dat zo'n 95% van de Nederlanders geen idee heeft van wat Thanksgiving nou precies inhoudt, dus wat moeten wij met de daaropvolgende uitverkoop? We zouden onze wenkbrauwen omgekeerd ook een beetje fronsen als ze in The States tegen december 'shoe presents' gaan verkopen. Toch?

Financieel voordeel

Maar goed, wij Nederlanders zijn verre van vies van een beetje korting, dus we omarmden het fenomeen Black Friday als een soort nationale vervanging van de ons afgenomen Dolle Dwaze Dagen. We genoten van het feit dat we al eind november met financieel voordeel over de kerstdagen konden nadenken. En toen ging het echt los.

Uit onderzoek van Motivaction bleek vorig jaar dat een vijfde van Nederland wist wat Black Friday echt inhoudt, 44% wist het 'zo ongeveer'. De kans dat je anno 2018 langs Black Friday heen leeft, is bijkans uitgesloten - tenzij je ergens in een geluidsdichte grot zonder WiFi bivakkeert. Want er is bijna geen reclame-uiting meer te vinden waar je niet wordt overgehaald om een LCD TV of steelstofzuiger met extreem hoge BF-korting te kopen.

Kurken

Kortom, Black Friday is booming. Het begint in ons land al op woensdag (hoe verwarrend is dat, maar écht, ik heb woensdag al een scrub met 40% BF-korting gekocht) en duurt tot minstens Cyber Monday - maandag dus.

Het fenomeen moet ons het gevoel geven dat we financieel worden gepamperd, hoe fijn zo vlak voor de dure decembermaand. Maar feit blijft dat de winkeliers als winnaar uit de bus komen, omdat wij met rubberen ruggengraat los gaan met impulsaankopen. Aan het einde van de rit is jouw bankrekening dus gewoon weer leeg en ploppen bij de winkels de kurken.

In je dorp

Ik sta er een beetje dubbel in. Natuurlijk is korting fijn. Maar moeten we nou echt als blije kleuters achter de Amerikanen aanhuppelen om hiertoe te komen? Wij houden toch zo van onze tradities? Ik zie ook dat vooral de online winkels profiteren.

Het is zo makkelijk om vanachter je computer de verlanglijstjes af te vinken. Alleen dat leuke kledingwinkeltje in je dorp delft het onderspit. Een kledingwinkeltje waarvan je het wel weer héél jammer zou vinden als het verdwijnt.

Kleinere winkels

Dus daarom: prima om mee te doen aan Black Friday en je suf te kopen. Maar houd het knus en Nederlands en zoek daarin vooral de kleinere winkeliers in je omgeving op, die anno 2018 ook heus meedoen aan de vele hysterische Black Friday-acties.

Zonder die kleinere winkels, krijgen we een heel eenzijdig straatbeeld vol inspiratieloze ketens. Wie ooit in Amerika is geweest, zal zich er wel een beeld bij kunnen vormen. Wij willen boetiekjes, originele zaakjes, persoonlijke service...Toch? Nou, koop daar dan ook je sinterklaas- en kerstcadeaus!