Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Opinie

‘Reclamejongens, wakker worden!
Deze campagne is zó fout’

journaliste

Daphne van Rossum

I

Ik heb al dagen die carnavalskraker ‘k heb hele grote bloemkoole’ van André van Duin in mijn hoofd. Iets met hele grote bloemkolen. Dat komt door de reclamecampagne van een bekende pizzaketen. De campagne is net zo flauw als het lied uit 1979!

 

In de tekst gebruikte Van Duin de bloemkolen al als eufemisme voor borsten. Dat doen de reclamemakers achter deze campagne ook. Op de foto zien we een naakte vrouw met twee bloemkolen voor haar borsten en de ‘wervende’ tekst: ‘zo lekker kan bloemkool zijn’. Het bedrijf maakt nu pizza’s met bloemkoolbodem en wil dat aan de wereld laten weten. Het is gelukt. De boodschap is overgekomen.

O zo welkom relletje

Het is allemaal o zo voorspelbaar. In de Biblebelt zijn de posters al verboden en dat levert natuurlijk een o zo welkom relletje op! Dat betekent meer aandacht en dat betekent weer meer verkochte pizza’s.

Ze houden daar niet zo van bloemkool, roepen ze spitsvondig bij het reclamebureau, terwijl ze juichend hun succes rapporteren bij de opdrachtgever.

Tekst loopt verder onder de post

Pitspoes

Ik dacht dat we de tijd van de pitspoes nu wel voorbij zouden zijn. Maar helaas denken veel reclamejongens (en meisjes) daar anders over. Dat ze er eerst heel gewichtig over gaan brainstormen op een ‘inspirerende’ locatie en dan met het ‘revolutionaire’ idee komen om (tadaa) ‘iets’ te doen met een lekker naakt wijf. Seks sells, weet je wel!

Pizzabezorgers

Ik zie de humor niet en de relevantie niet. En ik vind het weinig smaakvol en al helemaal niet subtiel. Ik erger me dood aan dit soort campagnes. En gelukkig ben ik niet de enige. Ik zag bij Telegraaf Video een filmpje van twee piepjonge pizzabezorgers die ontslag hebben genomen vanwege de seksistische campagne. Hulde jongens!

Tekst loopt verder onder video

Punt

Denken ze bij de keten nou echt dat alleen mannen pizza eten? Volgens mij zijn het juist vrouwen die zich aangesproken voelen tot de ‘gezondere’ variant met een bodem van groente en willen mannen juist geen gezeur rond hun pizza en eten ze liever niet dan wel een groentebodem.

Bij mij thuis willen de mannen daar in ieder geval niets van weten. Een pizza is een pizza. Punt. Dat moet niet ineens een gezond ding gaan worden met groenten enzo.

Bloemkoole… Dat was in 1979 al plat! Dolle mina, #Me-too, ooit van gehoord? Ik geloof dat de tijd al jaren stilstaat in reclameland. Jongens kom eens door met wat nieuws!

Jij op VROUW.nl

Zit er ook een opinie in jouw pen?

Klik dan hier

Praat mee

Wat vind jij van dit soort reclames? Storend, of denk je: drukte om niets? Laat het ons hieronder weten! 

En, wat vind jij? Laat je horen!