Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Stijn Rademaker
Opvoeddilemma

Heb jij ook van die kleine
groente- en fruitweigeraars in huis?

blogger

Marloes Grimbergen

K

Kinderen eten te weinig groente, fruit en vette vis, zo blijkt vandaag uit de Gezondheidsmonitor. Volgens Stefan Kleintjes, kinderdiëtist, is het vooral belangrijk dat ouders de strijd loslaten en zelf het goede voorbeeld geven. En hij heeft een verrassende tip: neem een konijn! 

Gezond eten is belangrijk, juist voor kinderen die volop in ontwikkeling zijn. Bij te weinig eten van groenten en fruit kan een tekort aan vitaminen en ijzer ontstaan, waardoor de weerstand hard achteruit gaat. En als een kind te weinig vette vis eet, mist hij belangrijke vetzuren en vitamine D, wat op de lange termijn zorgt voor een algehele slechtere conditie.

Kokhalzend aan tafel

De 11-jarige zoon van Marlies (44) zit momenteel thuis met chronische buikpijn: "Ravi weigert structureel om gevarieerd groente en fruit te eten, waarschijnlijk heeft hij daarom nu last van zijn buik. Nog voordat hij iets geproefd heeft, besluit hij dat hij het niet lust."

"Laatst had ik broccoli gemaakt, mijn oudste at alles op, Ravi begon te kokhalzen, en tsja, toen wilde zijn jongere broertje natuurlijk ook niet meer. Ik geef continu het belang aan van gezond eten, zelf eet ik genoeg groente en fruit, maar Ravi blijft weigeren. Hij is een slimme jongen, hij weet dat zijn buikpijn waarschijnlijk komt door zijn slechte eetpatroon, maar gezonder eten doet hij niet. Erg frustrerend."

Eten moet normaal zijn

Een bekend probleem. Marlies is niet de enige met groente- en fruitweigeraars in huis. Hoe zorgen we er dan voor dat onze kinderen beter en gezonder gaan eten? En vooral, hoe laten we ze dat doen zonder strijd aan tafel? Stefan Kleintjes geeft aan dat we de stress rondom eten moeten wegnemen. "Eten is niet iets wat moet, maar wat heel gewoon is. Als we zelf normaal doen over gezond eten, zullen kinderen dat overnemen. Kinderen leren namelijk door na te doen, zelfs als ze al wat ouder zijn. Het is wat dat betreft nooit te laat om het goede voorbeeld te geven. Dus eet zelf ook groenten, pak regelmatig een stuk fruit en wandel gezellig samen naar de viskraam voor een haring of een stukje makreel."

Zelf kiezen

Volgens Kleintjes is de manier van aanbieden ook belangrijk voor succes. "Als je het eten zonder druk op tafel zet, zijn kinderen eerder geneigd iets te pakken. Bied een groot bord aan met verschillende opties. Laat ze zelf kiezen wat ze eten."

"Zorg ervoor dat er altijd wel iets op tafel staat wat je kind lekker vindt, desnoods eten ze dan wekenlang alleen de tomaat, dan krijgen ze in ieder geval toch iets binnen. Verder kun je groente en fruit natuurlijk ook verwerken in sauzen, soepen, smoothies, groentetaarten of pizza."

Marlies: "Gisteren had ik pasta met tomatensaus gemaakt, pas halverwege vertelde ik de jongens dat ik er groente in verwerkt had, onder andere de broccoli die laatst geweigerd werd. Zolang de tomatensaus overheerst, eten ze het wel..."

Begin een groentetuintje

Ook het betrekken van kinderen tijdens het hele proces rondom eten kan er volgens Kleintjes voor zorgen dat kinderen beter gaan eten: "Ga samen boodschappen doen, of begin thuis een groentetuintje. Laat zien hoe iets groeit of gemaakt wordt. Zodra ze kunnen zitten, neem je ze mee de keuken in en laat je zien hoe eten bereid wordt."

"Of neem een huisdier en laat kinderen de zorg op zich nemen. Het beest heeft eten nodig, goed eten. Ook op die manier gaan kinderen de link leggen: wat goed is voor je konijn, is ook goed voor jou. Wat ook werkt, is om kinderen hun eigen tafel of keukentje te geven. Leg daar groente en fruit neer wat altijd bereikbaar is, wat ze altijd mogen pakken. Als ze dan trek hebben, kunnen ze altijd iets gezonds eten."

Knijpfruit

Ten slotte adviseert Kleintjes ouders om de tijd te nemen voor boodschappen en bereiden van eten. "In supermarkten is zo veel makkelijk, ongezond en goedkoop eten te vinden. Zorg ervoor dat je je kinderen écht voedsel geeft. Zakjes knijpfruit lijken bijvoorbeeld gezonde tussendoortjes en ze zijn ook beter dan een zak chips, maar je mist de beleving van het eten."

"Je mist de vezels, de structuur, de kauwfunctie. Bovendien zit er veel suiker in. Zo’n zakje zorgt ervoor dat kinderen de interesse in eten verliezen. Een zakje leegslurpen is elke dag hetzelfde, dat doet niks met je, het is iets heel anders dan het eten van een kiwi, banaan of appel. Het is verworden tot een snack die gezond zou zijn, maar echt eten is het niet."

Nooit te laat

Hoe oud je kind ook is, volgens Kleintjes is het nooit te laat om ze gezonder te leren eten. "Pak die schijf van vijf erbij, haal vers fruit, verse groenten, volkorenproducten en regelmatig een stuk vette vis in huis. Ga minder zout en minder zoet eten en laat ongezonde producten in de supermarkt liggen. Want wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten." En ga dan samen eten, zonder druk. Praat niet over het eten, maar over andere leuke dingen.

Stefan Kleintjes is kinderdiëtist en auteur van het boek ‘Eten voor de kleintjes – Kleintjes van 0-4 leren zelf zelf eten’.

www.dietistgroningenbedum.nl