Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Over de overgang

Over snaaibuien
in de overgang...

Redactie VROUW

I

Isa Hoes (50) en Medina Schuurman (48) schreven vorig jaar het boek Te lijf over de overgang. En er valt nog veel te winnen. Daarom beantwoorden deze ervaringsdeskundigen de komende weken al jouw overgangsvragen.

Lieve Isa en Medina, 

Ik ben 49 jaar en afgelopen jaar enorm aangekomen. Ik at vroeger best gezond, maar merk dat ik de laatste tijd veel behoefte heb aan snaaien. Verder heb ik weinig overgangsklachten, want die paar opvliegers per week kan ik wel aan. Maar dat dikker worden... heeft dat misschien met de overgang te maken?  En zo ja, wat kan ik daaraan doen? Melanie

Lieve Melanie, 

Je begrijpt wel wat wij gaan zeggen: 'Stop met eten, en wel onmiddellijk! Ga genieten van dat hongergevoel, sport zeven dagen in de week, driemaal per dag. En als je dan toch nog wil snaaien, begin dan met roken. Daar val je namelijk lekker van af...'

Even alle gekheid op een stokje; dit is natuurlijk onzin. Door de overgang kun je inderdaad ongeveer 2 kilo aankomen. Daarnaast verandert de vetverdeling in je lichaam, denk aan een dikkere buik. Dit heeft een hormonale oorzaak. De extra kilo’s die je bovenop die 2 kilo aankomt, komen dus wel door je eet- en beweeggedrag.

En daar kun je iets aan doen. Wat je zeker niet moet doen, is gaan eten en trainen op de nu zo populaire Fajah Lourens-manier. Dit werkt voor de jongere generatie, maar zeker niet voor onze ouder wordende lijven. Wij mogen liever worden voor onszelf.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het mediterrane dieet - veel verse groente en fruit, peulvruchten, olijfolie, noten en zaden, volkoren producten, vis en kip en met mate rood vlees en melkproducten - het beste resultaat geeft voor een gezond en lang leven. En het is makkelijker vol te houden dan je denkt.

Maar met voeding alleen ben je er nog niet.

Ook beweging en training zijn belangrijk. Helemaal nu we ouder worden. Ons lieve lijf heeft altijd voor óns gezorgd, nu moeten wij voor haar zorgen. Dit houdt in dat we geen high impact training meer gaan doen, maar juist low impact moeten bewegen. Denk aan yoga, wandelen, zwemmen, fietsen. Probeer dit drie keer per week te doen en wissel deze sporten af, waardoor het geen moetje wordt, maar iets leuks. 

Pas bewegen in het dagelijks leven slim toe door standaard de trap in plaats van de lift te nemen. Ga op de fiets naar je werk en laat de auto sowieso vaker staan - ben je ook nog eens goed bezig voor het milieu. Of stap eens een halte eerder uit als je met de tram of bus gaat, en ga dat laatste stuk lopen. Kijk om je heen, geniet van het uitzicht en haal diep adem. Zo doe je tegelijkertijd ontspanningsoefeningen, want die zijn ook belangrijk in deze fase.

Wij hebben een tijdje geleden Yin Yoga ontdekt en vonden dat echt een verademing. Op YouTube staan heel veel verschillende Yin Yoga-sessies. Je ziet vast iets waar jij blij van wordt. Succes!

Liefs, I&M