Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Isa Hoes en Medina Schuurman
Over de overgang

Isa en Medina: ‘Vertel op je werk
waar je last van hebt’

I

Isa Hoes en Medina Schuurman schreven vorig jaar het boek Te Lijf, waarin zij de overgang uit de taboesfeer haalden. Deze week beantwoorden zij, als ervaringsdeskundigen, alweer voor het laatst een overgangsvraag.

 

Ik ben 49 en zit midden in de overgang. Waar ik het meest last van heb, zijn de opvliegers. Vooral op mijn werk is dat een probleem. Ik heb een leidinggevende functie bij een bank en moet vaak presentaties geven, en dan vecht ik echt tegen de opvliegers. Het lijkt ook wel of ze steeds heftiger worden.

Wat kan ik doen? Ik heb een fantastische baan en keihard gewerkt om zo ver te komen, maar op dit moment weet ik me geen raad. Kan ik iets tegen die opvliegers doen?

Miriam

Lieve Miriam,

Ach en wee, die private summers zijn echt heel nutteloos en bovenmatig irritant op je werk, hè. Omdat jij waarschijnlijk veel adrenaline aanmaakt, zal je meer last hebben van opvliegers. Maar om nou tegen jou te zeggen dat je stress moet vermijden, is misschien wel zinnig, maar niet altijd te doen.

De eerste – praktische – tip is: houd rekening met wat je aantrekt. Je zou meer natuurlijke stoffen kunnen gaan dragen, zoals katoen en linnen, zodat je lijf kan ademen. En zorg voor meerdere laagjes kleding over elkaar, zodat je tijdig iets kunt uittrekken als het zweet je uitbreekt. Kijk ook of je kunt kiezen voor kleding die eventuele kringen rondom de oksels minder zichtbaar maakt.

Maar nu moeten we nog kijken of je de opvliegers kan laten verminderen dan wel kunt laten verdwijnen. Allereerst zijn er triggers die je beter kunt vermijden, zoals cafeïne, pittig eten, snelle suikers, alcohol en sigaretten. Mocht dat niet helpen, dan kun je een stap verder gaan.

We hebben het al over hormoontherapie gehad, maar mocht je eerst natuurlijke middelen willen uitproberen, dan is dat de moeite van het proberen waard. We noemen ze even op:

1. Fyto-oestrogenen uit kruiden als rode klaver, zilverkaars en salie. Je kan ze bij diverse gezondheidswinkels kopen als ingrediënt van natuurgeneesmiddelen tegen opvliegers. We moeten er wel bij zeggen dat je pas na 6 à 7 weken merkt of het resultaat geeft, dus Heb Geduld.

2. Sojaproducten kunnen werken; het verhaal gaat dat Aziatische vrouwen minder last van opvliegers hebben door de combinatie van zeewier en soja in hun dieet.

3. Superfood maca, ook wel Peruaanse ginseng genoemd, schijnt te helpen om de hormoondisbalans te verminderen. Sowieso kun je met voeding veel bereiken, maar daar komen we in april 2018 uitgebreid op terug.

En lieve Miriam, de laatste en zeker niet de minst belangrijke tip die we je willen meegeven: ga op je werk wél vertellen waar je last van hebt, ook al denk je dat dit misschien onmogelijk is in jouw wereld. Bespreekbaar maken waar je mee zit, zal een enorme verlichting en begrip brengen.

En als je er dan met wat humor mee omgaat, zal zo’n opvlieger ook minder stress veroorzaken. Neem voor de volgende presentatie gewoon een prachtige waaier en een flesje water mee en je zal zien dat je met een grote glimlach je private summer geweldig pareert. Heel veel succes!

Liefs, IM

Word jij ook geplaagd door nachtzweten, opvliegers of stemmingswisselingen? Grote kans dat je te maken hebt met de overgang. Luister in dat geval eens naar de podcast van ervaringsdeskundigen Isa Hoes en Medina Schuurman. Immers, gedeelde smart is halve smart. En misschien steek je er ook nog iets van op ook.