Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Kinderen maken rekenoefeningen
Foto: Hollandse Hoogte/Richard Brocken
Praat mee

Geen breuken meer op de basisschool...
Hoe groot acht jij die kans?

Anne Noorman

P

Pietje koopt een taart en eet een kwart op, hoeveel houdt hij over? Breuken, we hebben het allemaal tot vervelens toe moeten doen op school. Maar dat tijdperk komt nu misschien ten einde. Een adviescommissie vindt het lesprogramma te druk en wil dat kinderen op basisscholen geen breuken en meer kansberekening gaan doen. Is dat wel zo'n goed idee?

Tafels opdreunen en breuken maken, daar begon het allemaal mee. De een ontdekte zijn/haar wiskundeknobbel, voor de ander was het een worsteling. Voor die laatste leerlingen zal het een opluchting zijn dat er wellicht geen breuken meer gemaakt hoeven te worden. Althans, niet op de basisschool. 

Lesrooster

Maar leraren zijn niet blij. Breuken staan volgens hen bekend als een makkelijk, maar essentieel onderdeel dat niet veel tijd in het lesrooster in beslag neemt. Ebrena Smallegange - wiskundelerares op het VMBO en voorzitter van de Vereniging voor Wiskundeleraren-  snapt niet veel van het voorstel.

"Waarom nou juist breuken weghalen? Het gerucht gaat dat breuken vervangen zullen worden door meer statistiek en kansberekening. Maar daar wordt op de middelbare school genoeg tijd aan besteed!

In de vingers

Breuken horen toch bij de basis van het rekenen? Je hebt het nodig bij heel veel andere onderdelen van wiskunde. Alleen zwakkere VMBO-leerlingen zullen het niet meer tegenkomen omdat het voor hen te zwaar is. Maar alle anderen moeten het wel in de vingers hebben.

Er wordt gesproken van een te vol lesrooster, maar daar heeft het voortgezet onderwijs net zo goed last van. Als wij breuken van begin af aan moeten gaan uitleggen, moet er iets anders uit ons lesrooster geschrapt worden. Anders krijgen wij het weer drukker."

Voorkennis

Ook basisschoolleraren zijn niet enthousiast. "Dit eruit halen is belachelijk", vindt lerares en rekenexpert Debbie Dussel. En Ilse van Zand (26), die les geeft aan groep 7: "De meesten krijgen breuken snel onder de knie, maar er zijn er altijd een paar die het moeite kost.

Als je die kinderen zonder voorkennis naar het voortgezet onderwijs stuurt, krijgen ze het heel zwaar. Een wiskundetalent heb je of heb je niet, maar door veel te oefenen kan iedereen ver komen. Op de middelbare school is er te weinig tijd om de zwakkere leerlingen te helpen, dus dan blijven die achter."

Praat mee

Vond jij breuken altijd lastig of juist een makkie? Is het verstandig dat breuken uit het lesrooster geschrapt worden, zodat er meer ruimte komt voor ingewikkeldere onderdelen? Of kunnen we die basis niet missen? Praat mee!

En, wat vind jij? Laat je horen!