Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Yui Mok HH
Praat mee

Slachtofferhulp Nederland: 'Denk na voordat
je reageert op sociale media'

Meike Blommaert

S

Slachtofferhulp is vandaag een campagne gestart om kwetsende reacties op social media de kop in te drukken.

Slachtoffers en nabestaanden van verkeersongevallen, misdrijven en rampen hebben veel last van grievende opmerkingen, zegt de organisatie. Opmerkingen als 'eigen schuld', 'had je maar beter op moeten letten' of 'wie fietst er dan ook op dat tijdstip alleen over die donkere weg' over een meisje dat aangerand is. Of: 'Zal hij het wel zelf naar gemaakt hebben' bij een Facebook-bericht over een steekpartij. 

Broer

Dit moet volgens Slachtofferhulp Nederland stoppen. Het is onnodig kwetsend en kan de verwerking na een ongeval of verlies nog zwaarder maken. Het gezicht van de campagne is Jacob Sesselaar (35).

Zijn broer verongelukte vorig jaar; hij was achter het stuur in slaap gevallen. Vervolgens las hij op social media dat z'n broer vast dronken achter het stuur zou zijn gekropen. Dit voelde voor Jacob als een trap na in een periode die al zwaar genoeg was. Bekijk hieronder het filmpje van Jacob. 

Praat mee

Heb jij - als slachtoffer of als nabestaande - te maken gehad met kwetsende opmerkingen op social media? Denk je dat een campagne zinvol is? Of denk je dat mensen toch wel hun gal blijven spuien op social media? Praat mee!

En, wat vind jij? Laat je horen!