Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

William Hoogteyling/Hollandse Hoogte
Foto: William Hoogteyling/Hollandse Hoogte
Praat mee

Mag jouw kind straks
in de nieuwe Stint worden vervoerd?

Anne Noorman

D

De Stint mag in het nieuwe schooljaar de weg weer op, zo heeft de politiek besloten. Na het zeer tragische ongeluk in Oss, waarbij vier jonge kinderen verongelukten, werden de elektrische bolderkarren voor onbepaalde tijd in de ban gedaan. Nu komt er dus een 'Stint 2.0'. Mag jouw kind daarin worden vervoerd?

Een week na het drama wordt besloten dat alle 3500 Stints, die vooral gebruikt worden door de kinderopvang, niet meer de weg op mogen. Er is te veel twijfel over de veiligheid van het voertuig, vindt Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. Een drama voor Stintus, het bedrijf dat in 2011 met de milieuvriendelijke en al snel populaire Stint op de markt kwam. 

Nood

In december controleert de TNO de Stint op haar veiligheid en de resultaten zijn keihard. Op zes belangrijke criteria scoort de Stint slecht. Volgens TNO blijkt dat het voertuig niet altijd goed tot stilstand kan worden gebracht en de rem niet krachtig genoeg werkt.

En wanneer er een kabelbreuk plaatsvindt, kan een Stint ineens versnellen. In geval van nood is het bovendien niet altijd mogelijk om het voertuig handmatig, bijvoorbeeld door te duwen, op een veilige plek te krijgen.

Afgekeurd

Door stroomuitval kan de bolderkar automatisch overschakelen naar de hoogste versnelling, de gasveer kan afbreken en de handrem is niet sterk genoeg om een Stint op snelheid te stoppen. Dat lukt alleen als je de sleutel eruit haalt. 

Dat de Stint onveilig is, komt niet helemaal uit de lucht vallen: bij de invoering van de Stint is 'veel lichter' getoetst, vindt Van Nieuwenhuizen. Het ging er destijds vooral om nieuwe voertuigen een kans te geven op de weg. Gekker nog, de RijksDienst Wegverkeer (RDW) had het ding in 2011 eigenlijk al afgekeurd omdat het te breed was. 

Tien kinderen

Ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) had bezwaar. Die zag vooral problemen bij de besturing. Iedereen vanaf 16 jaar kan er immers zonder enige rijopleiding tien kinderen mee vervoeren. Volgens hen moest er gekeken worden of de bestuurderseisen niet strenger moesten. Maar dat is nooit gebeurd. 

Ondanks alle commotie, krijgt de Stint nu dus toch een tweede kans. Het nieuwe model voldoet volgens de bedenkers aan alle eisen. Met een blackbox kun je als Stint-bezitter tegenwoordig gereden routes en alles wat er met de Stint gebeurt, bijhouden. Er zitten nieuwe remmen op, waaronder een handmatige parkeerrem, en een killswitch om de motor uit te zetten. 

Petitie

De Kamer ging gisteren akkoord met de aanpassingen. Zij zien de Stint graag snel weer op de weg. Veel kinderopvangcentra missen de wagens en hebben geen goed alternatief. De petitie van ouders om de Stint te verbeteren in plaats van te verbieden, heeft bijna 20.000 handtekeningen. 

De minister wilde het aantal inzittenden beperken tot acht, maar op verzoek van de Kamer wordt gekeken of dat er voorlopig tien kunnen blijven. Wel wil Van Nieuwenhuizen harde afspraken met de kinderopvang maken over een rijvaardigheidstest en veilige routes. 

Oorzaak

Hoe het vreselijke ongeluk kon gebeuren, blijft onduidelijk. De onderzoeken van het Openbaar Ministerie (OM) en de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) hiernaar zijn nog niet afgerond. Als daaruit blijkt dat er ondanks de nieuwe regels iets onveilig is, zullen er opnieuw aanpassingen plaatsvinden.

Praat mee

Wat vind jij? Is het terecht dat de Stint in het nieuwe schooljaar de weg weer op mag, zolang de juiste aanpassingen gemaakt zijn? Durf jij je kinderen in een Stint te laten vervoeren? Of zie je liever dat de bolderkarren helemaal verboden worden?

En, wat vind jij? Laat je horen!