Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© Getty Images
Foto: © Getty Images
Sportdeskundige Marije de Vries

Sportdeskundige geeft advies
Hoe krijg ik zin om te sporten?

Redactie VROUW

H

Het is alweer lang geleden dat je iets aan lichaamsbeweging hebt gedaan en je weet ook dat het nodig is om weer in vorm te komen, maar toch kun je jezelf er niet toe zetten om ook daadwerkelijk te gaan.Je hebt gewoon geen zin. Gelukkig kan onze sportdeskundige Barbara Peters je wel motiveren!

Hallo Barbara,

Ik ben een vrouw van 54, 1.72 cm en weeg 90 kilo. Veel te zwaar dus. Ik heb vanaf mn 35e jaar veel gesport: naar de sportschool, cardio, aan de apparaten hangen, kilo's drukken, steps, ga zo maar door. Vaak sportte ik 3 tot 5 x in de week en als ik goed in mn vel zat ging ik gewoon elke dag. Nu doe ik niets meer aan sport, ik kan de kracht niet meer opbrengen, vandaar die 90 kilo. Om eerlijk te zijn heb ik geen zin meer om naar de sportschool te gaan en denk er over een loopband of crosstrainer aan te schaffen om thuis te beginnen. Maar volgens mij zijn die apparaten hartstikke duur dus dat weerhoudt mij er ook weer van. En daar komt bij, stel ik heb een crosstrainer aangeschaft, ga ik er dan ook gebruik van maken? Kortom, mijn motivatie en kracht te gaan sporten is totaal verdwenen. Kun jij mij motiveren?

Met vriendelijke groet.

Renske

 

 

Beste Renske,

Alle begin is moeilijk maar de aanhouder wint. Dank voor je mail. Vervelend te lezen dat je geen energie en motivatie meer hebt om weer met sporten te beginnen, terwijl je er zoveel jaar plezier in hebt gehad. Je zou jezelf kunnen afvragen waar het is fout gegaan, waarom ben je gestopt? Weet van jezelf dat dit voor de toekomst een valkuil kan zijn.

Het is begrijpelijk dat je het, als je er een tijdje uit bent geweest, moeilijk vindt om die eerste stap weer te zetten. Maar het idee dat je weer lekker gaat bewegen, word je daar niet al een klein beetje blij van?

Welke keuze je gaat maken wat betreft sportschool, club of thuistraining laat ik bij jou. Het gaat er om dat je weer gaat sporten, waar en hoe dan ook. Mijn advies is wel om het zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken. Daarnaast wil ik benadrukken dat als je lichaamsgewicht wilt kwijtraken, je dit het beste kan doen door je eetpatroon aan te passen. Door weer te gaan sporten zal je niet vanzelfsprekend gaan afvallen.

Hieronder een paar tips waar je hopelijk wat aan hebt: 

  • Stel jezelf een doel, wat wil je op zowel korte als lange termijn bereiken? Als dit moeilijk voor je is, zou je de hulp van een deskundige (bijvoorbeeld een dietiste of sportinstructeur) kunnen inschakelen
  • Hou je vooruitgang bij zodat je ziet dat je inzet resultaat oplevert
  • Pak de agenda en rooster je trainingen op vaste dagen en tijden van de week in, probeer er een gewoonte van te maken
  • Ga op zoek naar een volledig programma, een 10weekse cursus als ‘back in shape’, misschien wel inclusief verandering van eetpatroon
  • Start samen met een buur, kennis, collega of vriendin
  • Maak een lijst van de voordelen van sporten en hang deze ergens zichtbaar op. Vergeet niet toe te voegen dat sporten de nachtrust verbetert, positiviteit en meer energie oplevert.
  • Beloon jezelf als je een doel hebt bereikt!

Heel veel succes, laat je weten hoe het gaat?

Groeten

Barbara

Kijk voor alle artikelen over sporten op de sectie 'Sportdeskundige'!

Stel jouw sportvraag

Heb jij ook een sportvraag voor Barbara? Stel die dan via gezondleven@telegraaf.nl en wie weet zie je jouw vraag binnenkort terug op VROUW.nl!

Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest

Gerelateerde onderwerpen