Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Zo blijf je fit tijdens het vliegen. © GettyImages.
Foto: Zo blijf je fit tijdens het vliegen. © GettyImages.
Sportdeskundige Marije de Vries

Onze sportdeskundige geeft advies
Fit in het vliegtuig

Redactie VROUW

D

De vakantie staat voor de deur! Heerlijk genieten van een andere omgeving, maar eerst nog even naar de plaats van bestemming toe. De uren in het vliegtuig kunnen vermoeiend en saai zijn en vaak kom je behoorlijk duf en stijf uit het toestel.

Met onderstaande (rek)oefeningetjes voelt de reis minder vermoeiend, blijf je actief en hou je je lijf soepel. Door te rekken en te strekken zal je je niet alleen lekkerder voelen, het kan ook bijdragen aan minder pijn en blessures.

Volgende keer een overzicht van oefeningen voor tijdens de vakantie. Heb je nog tips of ideeën? Mail ze me!

Alvast een goede vlucht en een fijne vakantie!

Groeten,

Barbara

 

OEFENINGEN

Uitrekken

Om te beginnen, rek jezelf helemaal uit. Reik met je vingers omhoog, maak de linkerkant langer dan rechts, daarna de rechterkant langer dan links. En als laatste alle vingers tegelijk zo ver mogelijk omhoog.

 

Ademhalen

Adem rustig in en uit door de neus. Focus op een langere uit- dan inademing.

Start met 2 tellen inademen en 4 tellen uitademen. Adem vervolgens 4 tellen in en 6

tellen uit. En tenslotte adem je 6 tellen in en 8 tellen uit. Ontspan en adem naar alle delen van het lichaam toe. Adem diep in en lang uit.

Voeten

Duw de tenen omlaag en strek de wreven. Trek vervolgens de tenen omhoog en duw de hiel weg. Cirkel de enkels links- en rechtsom.

Kuiten

Duw de hielen weg, trek de tenen omhoog en til de voet omhoog, rek de kuit.

Bovenbenen

Ga in het gangpad staan, pak een voet bij de wreef vast, buig het been en trek de voet naar de bil. Houd de knieën naast elkaar en blijf rechtop staan. Schud daarna de benen even lekker los.

 

Billen:

Leg een enkel op het andere bovenbeen en duw de knie iets naar buiten. Leun iets naar voren (zittend). Deze oefening kan ook staand: Leg de enkel op het andere bovenbeen en buig het standbeen iets, de billen gaan naar achteren.

 

Rug

  • Zit rustig in de stoel, leg de handen op de bovenbenen en breng de kin naar de borst. Voel een rek tussen de nekwervels. Visualiseer dat de rug met klittenband vastgeplakt zit aan de rugleuning en dat je vanaf je nek het klittenband rustig los gaat trekken. Laat de armen en handen rustig meegaan in de beweging, buig en rek de rug. Plak daarna het klittenband van onder naar boven weer vast: rol wervel voor wervel omhoog.

 

  • Visualiseer een touwtje aan het borstbeen en iemand die aan dit touwtje trekt: strek/til de borst op, kijk iets omhoog en hou de schouders laag.  Breng de vingers achter het hoofd, de ellebogen wijd. Adem diep in en vul je longen alsof je een ballon opblaast, duw de ribben opzij. Adem uit en duw de borst meer naar voren en til de ribben nog meer op.

 

  • Zit rechtop en los van de rugleuning. De schouders zijn laag. Plaats de rechterhand aan de zijkant van het linkerbovenbeen en kijk over de linkerschouder. Duw met de hand(en) tegen het bovenbeen om de rug nog meer te draaien. Herhaal aan de andere kant.

 

  • Sta rechtop met de armen langs het lichaam, de schouders zijn laag, de voeten op heupbreedte. Kijk over de linkerschouder en probeer wat verder te kijken en dus verder te draaien. Probeer aldoor verder te draaien. Kijk daarna over de andere schouder en draai opnieuw zo ver mogelijk.

Schouders:

Til de schouders zo hoog mogelijk op en laat ze daarna (tijdens een uitademing) omlaag ‘vallen’.

Breng een arm gestrekt voor de borst en duw met de andere hand de arm naar het lichaam toe, totdat de schouder rekt.

Armen

Schud de armen even helemaal los. Strek de armen zo wijd mogelijk opzij van het lichaam en beweeg ze gestrekt naar boven in een V vorm. Kijk omhoog (maar pas op de buren!)

Handen

Schud de handen vanaf de polsen los en strek de handen met de vingers helemaal open. Bal daarna de handen tot vuisten en knijp zo hard mogelijk. Strek de handen vervolgens weer.

Nek

Breng het oor naar de schouder en duw de andere schouder omlaag. Breng daarna

de kin naar de borst en het andere oor naar de andere schouder. Hang niet met het hoofd naar achteren.

Gezicht:

(even als niemand kijkt): Span alle spieren in het gezicht aan, knijp de ogen en mond dicht, alsof je net een hap van iets heel vies hebt genomen. Ontspan het gezicht daarna.

Ogen:

Kijk zover mogelijk naar links, omhoog, naar rechts, omlaag en draai daarna de andere kant op. Doe dit zonder het hoofd te gebruiken, beweeg dus alleen de ogen.

 

 

Kijk voor alle artikelen over sporten op de sectie 'Sportdeskundige'!

 

Stel jouw sportvraag

Heb jij ook een sportvraag voor Barbara? Stel die dan via gezondleven@telegraaf.nl en wie weet zie je jouw vraag binnenkort terug op VROUW.nl!

Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest

Gerelateerde onderwerpen