Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© Getty Images
Foto: © Getty Images
Sportdeskundige Marije de Vries

Beweeg de stress uit je lijf
Stress onder controle door te sporten

Redactie VROUW

H

Het is al lang bekend dat bewegen stress vermindert. Mensen die regelmatig bewegen zullen dat bevestigen: bewegen helpt om je minder gestrest te voelen. Onze sportdeskundige Barbara Peters legt uit hoe je door te sporten de stress onder controle kunt krijgen.

Bewegen houdt het hart gezond, brengt zuurstof in het systeem en vermindert de stresshormonen of laat deze zelfs verdwijnen. Het helpt je problemen te vergeten, je minder zenuwachtig te voelen en verhoogt je energievoorraad.

Door te bewegen voel je je positiever, helderder, rustiger en meer ontspannen. En na afloop van de training zal je je nog een tijd lang prettig voelen, dankzij de chemische reactie in de hersenen; de aanmaak van het positieve hormoon endorfine.

Het is wel duidelijk dat beweging moet. Een mens is immers gemaakt om te bewegen. En stressen we niet al te lang te veel en te vaak?

Weg stress door sporten

Om stress onder controle te krijgen is het dus belangrijk om regelmatig tijd vrij te maken voor lichaamsbeweging. Om je op weg te helpen, bij dezen drie mogelijke bewegingsvormen:

1. Aerobics activiteiten: slechts 20 minuten per dag even goed in beweging.

2. Yoga, tai chi of pilates: lekker het hoofd leegmaken terwijl het lichaam zich versterkt en stretcht.

3. Recreatiesporten: bijvoorbeeld tennis, badminton, volleyball of squash. Door samen te sporten ontspan je in een sociale omgeving.

----
Lees meer over bewegen op de pagina In beweging
---

Tips: stress onder controle

En nog een paar tips, die je hopelijk zullen helpen om in korte tijd jouw stress onder controle te krijgen of misschien wel te laten verdwijnen. En vooral...om je te laten genieten van het bewegen!

  • wees vanaf nu aardiger voor jezelf
  • Sta eens wat vaker stil bij je ademhaling
  • Slaap voldoende, je hebt het zo nodig
  • Lach!
  • Leg de lat niet te hoog, het is ok zoals het is
  • Accepteer je eigen grenzen
  • Leef zo gezond mogelijk
  • Sla geen mogelijkheden om te bewegen over
  • Als je werkt tussen veel mensen, sport dan in kleine groepjes of alleen
  • Als je gedurende de dag vaak alleen werkt, sport dan meer in teamverband
  • Doe wat je leuk vindt, heb lol in bewegen
  • Neem iedere 90 minuten even pauze, beweeg dan even (even de trap op en af, 3 minuten touwtje springen, een blokje om)
  • Bouw het bewegen rustig op, een te snelle start zal alleen maar kunnen leiden tot blessures en kan je enthousiasme en doorzettingsvermogen doen verminderen.

En bovendien: regelmatig bewegen verbetert je kijk op voeding. Mensen die regelmatig bewegen eten vaak voedzamer dan zij die de hele dag stil zitten. Door gezond en voedzaam te eten zal je ook beter met stress kunnen omgaan. Minder stress resulteert in minder vreetbuien waardoor het lichaam automatisch overtollige kilo’s kwijtraakt. En dat geeft weer een goed gevoel.

Nog 1 tip tot slot

  • Denk eerst eens aan jezelf in plaats van aan de ander. Dat is niet egoïstisch, maar zorgen voor jezelf.

Succes!

Barbara

Kijk voor alle artikelen over sporten op de sectie 'Sportdeskundige'!

Stel jouw sportvraag

Heb jij ook een sportvraag voor Barbara? Stel die dan via gezondleven@telegraaf.nl en wie weet zie je jouw vraag binnenkort terug op VROUW.nl!

Gerelateerde onderwerpen