Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© Getty Images
Foto: © Getty Images
Sportdeskundige Marije de Vries

Sporten en bewegen | Sportdeskundige
Tips voor bewegen op vakantie

Redactie VROUW

Z

Zit je net lekker in het ritme van trainen en gezond eten, ga je op vakantie. Oh jee! Hoe kun je tijdens je vrije dagen - omringd door luiheid en lekkers - toch de regelmaat van bewegen in je dagelijks leven houden? Want zou het niet lekker zijn als je weer fit, uitgerust en zonder die extra kilo’s thuiskomt?

Denk om te beginnen voor je vertrekt eens na over de vakantie, de locatie(s) waar je naartoe gaat en de mogelijkheden aldaar om te bewegen, het soort eten dat je daar kunt verwachten en – niet onbelangrijk - de mogelijkheden tot ontspanning. Dus beweging, voeding en rust.

Wat beweging en voeding betreft zijn we op een bepaalde manier ingesteld met het idee dat ons ‘dieet’ mislukt  en dat er qua beweging ook niks van komt, dus dat we sowieso kilo’s aankomen tijdens de vakantie.

Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn? Laten we het dit jaar eens anders doen! Onderstaand een paar tips voor tijdens de vakantie en vergeet niet: genieten en blij zijn lopen als een rode draad door alles heen.

Ik wens je een heerlijke vakantie toe!

Barbara

----
Wil jij ook weer in beweging komen? VROUW gaat in september heel veel bewegen. Doe jij met ons mee? Geef je op!
---

Tips voor bewegen op vakantie

  • spreek van tevoren met je gezin of reispartner af om regelmatig te bewegen en bewust op het eten te letten. Zo sta je er niet alleen voor en ga je goed voorbereid op reis
  • bedenk voordat je weggaat een paar routines en schrijf deze uit. Zo heb je altijd een paar workouts bij de hand. Bijvoorbeeld, drie minuten touwtje springen en daarna 1 minuut in de plankpositie, 1 minuut rust en herhaal. Of doe bepaalde oefeningen gedurende 1 minuut, bijvoorbeeld squats, jumpsquats, lunges, push ups of jumping jacks, houd 2 minuten rust en herhaal nog 2 keer. Vergeet ook balansoefeningen op een been en rekken en strekken niet. Verzin je eigen workout, jij weet het beste waar je lichaam behoefte aan heeft
  •  als de laptop meegaat, neem dan je favoriete workout dvd mee
  • probeer iedere dag een goed uur in beweging te zijn
  •  maak na het avondeten nog een wandeling, dit helpt de spijsvertering
  • kijk niet alleen naar hoe je kinderen genieten van het water, maar ga er zelf ook in. Zwem dagelijks of om de dag bijvoorbeeld om een boei heen. Stel jezelf een doel
  • neem je renschoenen mee en ga lekker een stuk(je) rennen. Ook bergachtig gebied is juist heerlijk om te rennen/joggen/snelwandelen. Het hoeft niet meteen een uur te zijn
  • zoek een fitnesscentrum in de buurt en check of je tijdens je vakantie daar terecht kunt
  • kijk op een positieve manier naar vakantie en bewegen, geef niet bij voorbaat op
  •  kun je in de buurt fietsen huren? Huur ze voor langere tijd zodat je ze vaak gebruikt
  •  neem een springtouw, dynaband of vulbare (water, zand) plastic gewichtjes mee
  • lever vooral niet in op slaap. Slaap lekker!
  • laat brood, pizza en patat zo veel mogelijk staan, je zal je energieker voelen
  • drink water, onthoud dat het gemiddelde drankje een caloriebom is
  • sta meer stil bij ontspanning: Waar word jij rustig van? Blijf eens iets langer zitten zonder direct je telefoon, een boek of een tijdschrift te pakken. Geniet van de rust
  • ga rechtop zitten en focus op je ademhaling, adem diep in en lang uit
  • geniet, heb plezier en lach, lach zo veel je kan, het leven is al zo kort!

Gerelateerde onderwerpen