Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© rf123.
Foto: © rf123.
Sportdeskundige Marije de Vries

Sporttrends 2015: de visie van sportdeskundige Marije de Vries
Sporten om erbij te horen

Redactie VROUW

G

Gisteren schreven we wat de sporttrends van 2015 worden volgens allerlei fitnessexperts, vandaag laat onze eigen sportdeskundige Marije de Vries haar licht op deze trends schijnen.

Volgens De Vries gaat het in 2015 niet om de nieuwste activiteiten, maar om de trends in sportbehoeftes en het faciliteren daarvan.

"Trends die eerder zijn ontstaan, zoals GRIT, Crossfit en Immersive Fitness, voor een 3D scherm trainen, worden steeds populairder," zo zegt De Vries. "Hier en daar steekt een nieuw apparaat de kop op, maar de tijd dat Tell Sell Pilates of Tai Bo Hollywood populair was, is voorbij."

Volgens De Vries zou dit koment doordat het aantal mensen dat in Nederland lid is van een fitnessclub het afgelopen jaar is afgenomen. "Wij willen iets anders dan op een loopband staan. En terecht! Wij hebben behoefte aan kwaliteit, aandacht en we willen door de bomen het bos weer zien. Al die trends brengen ons in de war en we hebben te veel op sportgebied geprobeerd met tegenvallend resultaat. 'Wat is nou écht goed voor mij? Wat zorgt ervoor dat ik gemotiveerd blijf?' vragen steeds meer mensen zich af."

Individuele sport

De sportdeskundige van VROUW ziet een trend in behoeftes. En daarbij hoort een verschuiving van individuele sport naar groepslessen, personal training en small group fitness (kleine groepslessen). "Trendwoorden zijn: aandacht, community, ergens bijhoren, kwaliteit en plezier. Deze kernwoorden zullen waarschijnlijk ook bij Mark Zuckerberg op kantoor hangen. Social media spelen een immens grote rol in trends. Dit zie ik terug in de behoeften van leden bij sportclubs."

De conclusie die Marije trekt: "In 2015 zullen mensen steeds meer de keuze maken om een groepsles te volgen en te investeren in personal training, kwaliteit en aandacht. Ze willen ergens bijhoren, een belangrijke reden waarom Crossfit zo populair is. Lessen zoals Bodypump, spinning, yoga blijven populair, maar alleen op sportclubs waar ze kwaliteit bieden en aandacht geven. Sportclubs die in staat zijn een community te creëren zijn populairder."

Kwaliteit en plezier

Ten slotte heeft Marije nog een persoonlijk advies: "Kies een activiteit die alle woorden, zoals aandacht, community, kwaliteit en plezier bevat. Ik ben ervan overtuigd dat dit geen trend is, maar de basis om sporten met veel plezier vol te houden."

Gerelateerde onderwerpen