Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Verhalen achter het nieuws

Nalinie overleefde een koolmonoxidevergiftiging:
Ik kon bijna geen adem halen

journaliste

Eline Doldersum

H

Het blijkt dat de 6 tieners die in het Duitse Arnstein dood werden aangetroffen in een tuinhuis, het slachtoffer zijn geworden van koolmonoxidevergiftiging. Nalinie Koendjbiharie (29) en haar partner ontsnapten ternauwernood aan een dergelijke vergiftiging. "Het had niet veel gescheeld of ik was er niet meer geweest."

Nalinie was al dagen niet lekker, maar besloot - na een aantal dagen in bed - toch weer aan het werk te gaan. "Ik sprong onder de douche, maar kwam er hondsberoerd weer onder vandaan. Ik had hoofdpijn, voelde me zwak en misselijk. Mijn partner had precies hetzelfde. We zijn tóch maar weer onder de wol gekropen."

Minutenlang bewusteloos

Na een paar uur slapen werd het tweetal wakker gebeld. "Na dat telefoontje ging mijn partner naar de keuken om een glas water te halen. Dé plek waar ook de geiser stond. Toen hij weer in de kamer kwam, was hij enorm aan het slingeren met de glazen water. Al het water klotste eroverheen en ineens viel hij neer, voor het bed."

"Ik schrok me helemaal kapot. Wat gebeurde er? Wat was er met hem aan de hand? Ik stapte meteen uit bed, maar ik had mijn voeten nog niet op de grond gezet of ik viel zelf ook flauw. Minutenlang hebben we bewusteloos op de grond gelegen. Totdat ik ineens weer wakker schrok. Stikkend. Ik kon bijna geen adem halen. Heel eng."

Happend naar adem

"Aangezien we bedwelmd waren door het gif, was ik wel heel kalm. Er was totaal geen paniek. Wél wist ik dat er iets ernstigs aan de hand was en ik snel moest handelen om ons leven te redden. Ik greep naar mijn telefoon en heb happend naar adem 112 gebeld. Niet snel daarna raakte ik opnieuw buiten bewustzijn."

"Mijn partner kwam op den duur weer bij en wist ook meteen dat het foute boel was. Hij heeft ons uiteindelijk met al z'n kracht naar buiten gesleept. Hoe? We hebben allebei geen idee. Waarschijnlijk heeft hij op de automatische piloot gehandeld. Eenmaal buiten was de ambulance snel ter plaatse en zijn we afgevoerd naar het ziekenhuis."

De geiser in de keuken

"Daar bleek al snel dat we een koolmonoxidevergiftiging hadden opgelopen. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik al dagen niet lekker was en al twee keer een epileptische aanval had gehad. De geiser in de keuken lekte waarschijnlijk al weken gif."

"Na de opname in het ziekenhuis zijn we meteen vertrokken uit ons huis. Ik durfde er echt niet meer te slapen. Vond het zó eng. Van die angstgevoelens heb ik nu nog steeds weleens last. Zo vermijd ik huizen waar geisers hangen het liefst, en doe ik geen oog dicht als ik me 's avonds in bed ineens niet zo lekker voel. Hoewel er geen geiser in mijn huis hangt ben ik tóch bang dat het weer gebeurt."

Negen maanden revalideren

Naast de angstaanvallen heeft Nalinie ook lichamelijke klachten overgehouden aan de koolmonoxidevergiftiging. "Vooral in het begin ging lezen heel moeilijk, ook praten was lastig net net als multitasken. Van een was draaien tot het boodschappen doen: ik had geen idee waar ik moest beginnen. Tijdens de revalidatie zijn we dan ook tijdelijk bij mijn moeder ingetrokken."

Na negen maanden revalideren gaat het weer bergopwaarts met de gezondheid van Nalinie. "Steeds ging het een stukje beter en nu, twee jaar later, kan ik wel zeggen dat ik weer helemaal de oude ben. Althans, bijna. Op momenten dat ik moe ben of overprikkeld raak, sla ik soms weer aan het stotteren of vergeet ik dingen."

Een engel op onze schouder

"Toch ben ik vooral heel blij dat ik er zo goed ben uitgekomen. In dezelfde straat is vlak na onze ziekenhuisopname namelijk iemand overleden aan koolmonoxidevergiftiging. Nog steeds lopen de rillingen over mijn lijf als ik dit hardop uitspreek. Dat hadden wij ook kunnen zijn!"

"We hebben wel echt een engel op onze schouder gehad. Zo had ik mijn partner bijvoorbeeld nét een dag ervoor gevraagd of hij zijn beltoon hard kon zetten omdat hij moeilijk bereikbaar was. Wie weet wat er gebeurd was als we dat bewuste telefoontje niet hadden gehoord? Daar probeer ik maar niet aan te denken."

"Al vind ik het wel belangrijk om mensen alert te maken op de gevaren van koolmonoxide. Het is echt een sluipmoordenaar. Die slaat toe, zonder dat je het doorhebt. Dus, heb je een geiser in huis? Laat je dan goed voorlichten en neem de nodige maatregelen. Wacht vooral niet, voor je het weet is het te laat."