Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Monique Caroline en Lano
Verhalen achter het nieuws

'Kinderen die extra aandacht behoeven
horen niet op reguliere school'

journalist

Marjolein de Jong

D

Deze week werd Kubo (13) van school gestuurd. Reden? Hij heeft het syndroom van Down en de school vindt dat hij niet genoeg kon meekomen. Zijn ouders daarentegen vinden dat hun zoon recht heeft op regulier onderwijs. Met dit voorval laaide de discussie op in hoeverre kinderen 'met een indicatie' recht hebben op regulier onderwijs. In deze tweeluik twee moeders: Monique Caroline die juist blij is dat haar zoontje speciaal onderwijs volgt en Barbara die wél koos voor regulier onderwijs.

Monique Caroline Wurth (49), moeder van twee kinderen 'met een indicatie', vindt het een kwalijke zaak dat kinderen die meer aandacht nodig hebben tóch regulier onderwijs volgen. Haar jongste zoon, Lano (9), heeft ASS (Autisme Spectrum Stoornis) en volgt al enkele jaren speciaal onderwijs.

Langzamer dan de rest

"Tot zijn 6de zat Lano op het reguliere onderwijs. Als hij daar van de leerkracht een A4’tje kreeg, raakte hij compleet in paniek. Waar zijn klasgenoten direct aan de slag gingen, had hij geen idee wat hij moest doen. Daarbij, als je kind continu hoort: ‘Kan jij dat niet?' of 'Weet jij dat niet?' werkt dat heel demotiverend. Ik ben van mening dat het niet goed is om een kind continu te laten merken dat hij langzamer is dan de rest."

"Met Lano is niet zo heel veel 'mis'; hij heeft gewoon meer instructies nodig. Dat kun je niet verlangen van een docent die 32 kinderen onder haar hoede heeft. Daarbij hebben deze leerkrachten ook geen speciale scholing gehad. De leerkrachten van het speciaal onderwijs hebben er wel specifiek voor gekozen. Hierdoor hebben de kinderen ook het gevoel dat ze gehoord en gezien worden. Als mijn kind thuiskomt en ik vraag hoe het was, antwoordt hij: 'Leuk'. Vroeger keek hij naar beneden en zei hij 'Niet goed, mam'."

Acceptatieproces van de ouders

Dat ouders vaak toch willen dat hun kind naar regulier onderwijs gaat heeft volgens Monique Caroline voornamelijk te maken met het acceptatieproces van de ouders zelf. "Op het moment dat je een kind krijgt houd je met alles rekening behalve het feit dat er iets mis mee kan zijn. Het is niet niks om te accepteren dat jouw kind 'anders' is."

"Ik heb het ook gekend: je wilt ook gewoon tussen de andere ouders op het schoolplein staan, meedoen met alles, maar dat heeft niets te maken met de beste behandeling van je kind. Het enige wat ik wilde is dat mijn kind mee kon komen. Maar het enige wat gebeurde is dat hij angstig en verdrietig werd."

De sterkere versus de zwakkere

Het veelgebruikte argument dat kinderen zoals Lano zich juist kunnen optrekken aan kinderen met een hoger niveau vindt Monique Caroline idealistisch. "Ik denk dat in veel andere gebieden het principe van 'De sterken trekken de zwakkere omhoog' wel opgaat, maar in het onderwijs niet. Die eventuele effecten wegen niet op tegen de leerstof en de behandeling van een docent op het speciaal onderwijs."

Om Lano geen dingen mis te laten lopen laat Monique Caroline hem een middag in de week naar de buitenschoolse opvang gaan. "Hier gaat hij met kinderen van allerlei verschillende niveaus en achtergronden om én maakt hij genoeg speelafspraakjes voor na school. Hij komt elke dag stralend thuis."

"Het heeft even geduurd voordat hij zelfvertrouwen kreeg. Het duurt bij Lano misschien allemaal wat langer, maar uiteindelijk maakt ook hij gewoon de Citotoets. Binnenkort gaan we trainen dat hij met het openbaar vervoer naar school kan. Stukje bij beetje vergroten we zo zijn zelfvertrouwen."

Jij op VROUW.nl

Wil jij, net als Monique Caroline, je ei kwijt?

Dan kan dat hier!