Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Barbara en Ben
Verhalen achter het nieuws

'Met speciaal onderwijs
doe ik mijn zoon tekort'

journalist

Marjolein de Jong

D

Deze week werd Kubo (13) van school gestuurd. Reden? Hij heeft het syndroom van Down en de school vindt dat hij niet genoeg kon meekomen. Zijn ouders daarentegen vinden dat hun zoon recht heeft op regulier onderwijs. Met dit voorval laaide de discussie op in hoeverre kinderen 'met een indicatie' recht hebben op regulier onderwijs. In deze tweeluik twee moeders: Barbara die wél koos voor regulier onderwijs en Monique Caroline die juist blij is dat haar zoontje speciaal onderwijs volgt.

Barbara Ampting (43), moeder van Ben (6) én leerkracht in het voortgezet onderwijs, vindt dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs. Dat kan het speciaal onderwijs, maar óók het regulier onderwijs zijn. Haar zoon werd gediagnosticeerd met ADHD en autisme, maar is ook hoogbegaafd. Hierom koos Barbara voor Ben wél voor het reguliere onderwijs.

Meer aandacht

"Als leerkracht maar ook als moeder vind ik dat je niet te snel moet oordelen over welk kind waar thuishoort. Je kunt niet stellen dat kinderen met het syndroom van Down niet op een reguliere school thuishoren, want ook deze kinderen kunnen intelligent zijn. Het is hetzelfde als zeggen: 'Kinderen met een handicap kunnen niet uitblinken in sport'. Dat slaat ook nergens op. Ze hebben vaak gewoon iets meer aandacht nodig."

Maar zijn de andere kinderen dan niet de dupe van die extra aandacht? "Soms is dat weleens het geval en het gebeurt wel dat je een lesuur compleet de mist in ziet gaan omdat die kinderen dusdanig veel aandacht en energie vragen. Dat gebeurt helaas. Aan de andere kant neem maar eens een vrijdag voor de vakantie, welk kind is dan niet druk?"

In de basis hetzelfde

"Het is natuurlijk wel zo dat je geen gerichte opleiding hebt gevolgd. Aan de andere kant blijft een kind of puber in de basis hetzelfde. Daarnaast is geen enkel kind hetzelfde, als leerkracht moet je daarin flexibel handelen. Voorop staat dat je altijd moet kijken naar wat het beste is voor je kind."

"In mijn geval wilde ik niet voor de makkelijkste weg kiezen. Ik heb bewust wél voor het reguliere onderwijs gekozen omdat Ben ook een bovenmatige intelligentie heeft, buiten het feit dat hij autistisch en ADHD is. Ik kan hem op speciaal onderwijs plaatsen, maar daarin doe ik hem tekort. Toch had ik daarvoor niet terug gedeinsd als hij het nodig had gehad."

Juiste keuze

Barbara merkt dat het reguliere onderwijs in ieder geval voor haar zoon de juiste keuze is. "Ik vraag regelmatig aan zijn leerkrachten hoe hij in de groep ligt en tot op heden is dat goed. Tuurlijk kunnen kinderen onderling hard zijn en ook hij wordt weleens gepest. Toch wordt hij wel geaccepteerd en is het een vrolijk kind. Ik wil dat Ben, zoals hij is, gewoon meegaat met anderen, vriendjes maakt en lekker kind is. Hij is net 6 geworden maar thuis maakt hij voor zijn plezier werkjes uit groep 5."

Barbara wijt de discussie voornamelijk aan bezuinigingen in het onderwijs: "De huidige klassen zijn veel te groot. Een lesuur bij mij duurt 50 minuten en ik heb 25 kinderen in de klas; dat betekent 2 minuten per kind. De klassen moeten kleiner, zodat specifieke kinderen niet de dupe zijn van de klasgrootte. Hierdoor krijgt de leerkracht genoeg de tijd om ook les te geven aan kinderen met een speciale behoefte."

Jij op VROUW.nl

Wil jij, net als Barbara, je ei kwijt?

Dan kan dat hier!