Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Verhalen achter het nieuws

Ieder jaar een nieuwe hashtag:
Hoeveel zin heeft #metoo?

Dimphy van Miltenburg

I

In 2015 gebruikten Nederlandse vrouwen de hashtag #zeghet, in 2014 was er #yesallwoman en nu #metoo. Nieuwe hashtags voor hetzelfde probleem. Hoeveel zin hebben ze? 

Linda Duits is mediawetenschapper. Ze is gespecialiseerd in populaire cultuur, in het bijzonder op het gebied van gender en seksualiteiten. Volgens haar hebben de hashtags - ondanks dat er ieder jaar een andere variant verschijnt - wel degelijk nut. 

Kamervragen

“Na #zeghet zijn er bijvoorbeeld Kamervragen gesteld over de aangifteprocedure van aangerande vrouwen. Maar zelfs als er niet zulke concrete gevolgen zijn, heeft de actie volgens haar effect. "Vrouwen die hun verhaal delen, geven een belangrijk signaal af.

Ze verduidelijken de omvang van seksueel geweld. Het is belangrijk dat we weten dat dit gebeurt en dat het niet oké is. Dat betekent natuurlijk niet dat alles direct zal veranderen, maar het is wel een stapje om uiteindelijk een cultuurverandering te bereiken.”

Offline bespreken

Volgens Linda is social media daarvoor alleen niet genoeg. “Voor cultuurverandering is een dialoog nodig. Maar dat kun je niet doen via Facebook en Twitter. Als je je verhaalt wilt delen zónder namen te noemen, is social media juist wel geschikt. Vrouwen krijgen daardoor het gevoel dat ze met duizenden op een plein staan met bordjes omhoog ‘Ik ook!’.

Maar het voeren van een goede discussie vraagt om regels: niet door elkaar praten, pas reageren als je de beurt krijgt, etc.. Op social media werkt dat niet; op Twitter ben je bijvoorbeeld al beperkt in je tekens. En omdat het een gevoelig onderwerp is, reageren mensen vaak niet meer op elkaar als iemand iets heeft gezegd wat de ander niet bevalt.

Over drie weken is de hype vergeten, zo gaat dat met de nieuwscyclus. Maar dat betekent niet dat het zinloos is. Een leraar kan naar aanleiding van #metoo in gesprek gaan met de klas, een groep collega's kan op werk eens met elkaar praten over seksueel geweld: het kan wel degelijk effect hebben.’’

Hollandse Hoogte/Maartje Geels

Linda Duits

Op één hoop

Onder de hashtag #metoo worden allerlei verhalen gedeeld. Van vrouwen die zijn verkracht tot vrouwen die in de kroeg een keer een hand op hun kont hebben gekregen. Zorgt dit er niet voor dat de effecten geringer zijn? En is het niet gek dat alles onder dezelfde noemer wordt gedeeld?

Volgens psycholoog Marcelino Lopez wordt de actie er inderdaad niet sterker door. “Een creepy blik of dubbelzinnige opmerking is toch echt iets anders dan aanranding of verkrachting. Nu zie ik dat allemaal tegelijk in mijn tijdlijn voorbijkomen.

Al dat gedrag is verwerpelijk, maar doordat die scheidingslijn tussen gênante situaties, irritant gedrag, seksuele intimidatie en geweld vervaagt, creëer je volgens mij ook onnodig wantrouwen en hysterie tussen de geslachten.”

Linda bevestigt dat #metoo voor sommige mannen - door alle verschillende situaties - inderdaad lastig te begrijpen is. “Maar volgens mij is het wel duidelijk dat het allemaal verschillende gradaties zijn van hetzelfde probleem: seksueel geweld. Mannen snappen heus wel dat dat ze op de dansvloer niet ineens hoeven te vragen: ‘Mag ik deze dans van u?’"

Er zijn echter ook vrouwen die zich niet herkennen in #metoo omdat ze simpelweg geen dergelijke vervelende ervaringen te delen hebben. Hebben ze die nooit meegemaakt of hebben ze het niet als vervelend ervaren? Marcelino: "Iedereen heeft een andere persoonlijkheid. En de één is nu eenmaal minder bang aangelegd dat de ander. Je persoonlijkheid, wat je hebt meegemaakt en wat jij als 'normaal' beschouwt, bepaalt hoe je reageert op een situatie.''