Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Renate
Foto: Eigen Beeld
Verhalen achter het nieuws

Fraude via WhatsApp...
Renate trapte er niet in!

journaliste

Daphne van Rossum

R

Renate Wijma (57, werkzaam voor de overheid) keek wel even gek op toen haar 'zoon' haar om grote bedragen vroeg via WhatsApp. Ze besloot het spel mee te spelen, maar betaalde niet. Niet iedereen is echter zo op zijn/haar hoede als via WhatsApp om een groot geldbedrag wordt gevraagd.

Volgens de Fraudehelpdesk is het een manier van frauderen die steeds vaker voorkomt. Zo dacht een vader zijn 'zoon' te hulp te schieten bij het inlossen van twee betaalachterstanden. Helaas had ook hij te maken met een oplichter. Op Fraudehelpdesk.nl kun je lezen hoe gehaaid de oplichter te werk ging.

Het gesprek begint als 'zoon' Danny zijn vader meldt dat hij een nieuw nummer heeft. Een slimme opmerking, aangezien de man een app krijgt van een onbekend nummer. De vader ziet dat zijn zoon op de profielfoto staat, dus het zal wel kloppen. En de vraag om geld was inderdaad niet ver weg…

Gekaapt

Dat gebeurde ook bij Renate Wijma. Ze kreeg een berichtje binnen van haar 'zoon' Roald, die haar vertelde dat hij een ander toestel had en dat ze zijn oude nummer kon deleten. De oplichter ging geraffineerd te werk en had de Facebookprofiel-foto van Roald gekaapt en die als profielfoto bij het WhatsApp-gesprek gebruikt: "Maar ik had vlak daarvoor een uitzending op Radar gezien over WhatsApp-fraude en er ook iets over gehoord bij Edwin Evers, dus ik was al op mijn hoede.

Deze oplichter volgde precies dezelfde stappen. Ik zag dat hij niet zo typte als mijn zoon en hij noemde me 'mams', dat zou mijn zoon nooit doen. Natuurlijk twijfelde ik, dus appte ik mijn zoon op zijn 'oude' nummer met deze foto en het verhaal en hij riep meteen: 'Wie is deze randdebiel, dat zou ik nooit doen!' Zijn telefoon was eerder een keer gestolen geweest en hij vermoedde dat dit misschien die persoon zou zijn.

Aan het lijntje

Ik besloot de oplichter aan het lijntje te houden en het spelletje mee te spelen. Zolang hij met mij bezig was kon hij immers geen andere slachtoffers maken. Hij zei dat hij in de problemen zat en vroeg of ik voor hem twee rekeningen kon betalen, omdat hij een storing had bij de bank. Het ging om een bedrag van twee keer ruim 900 euro. 

Ik beweerde dat ik het probeerde, maar dat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen. Ondertussen belde ik een paar keer naar het nummer dat in mijn schermpje te zien was - natuurlijk werd er niet opgenomen. Ik heb diegene op een bepaald moment geappt dat ik hem doorhad en dat 'we' nu wisten waar hij woonde. Dat was natuurlijk pure bluf. Vervolgens werd ik door de oplichter geblokkeerd.

Aangifte

Het is gelukkig goed afgelopen, maar toch ben ik achteraf teleurgesteld. Ik heb de nummers van de rekeningen waar ik het geld op moest storten doorgegeven aan de bank en aan de politie, maar ze kunnen er weinig aan doen. Ze gaven de tip dat mijn zoon aangifte moest doen van identiteitsfraude en dat heeft hij gedaan.

Zelf kon ik geen aangifte doen volgens de Fraudehelpdesk; de persoon had mij immers niets aangedaan. Wel zie ik op Twitter dat ze heel link zijn, ze hebben steeds dezelfde werkwijze. Gek dat de bank het niet oppakt. Dat zijn toch rekeningnummers van katvangers (iemand die zijn eigen bankrekening 'leent' aan een crimineel, red.), daar kun je toch wel iets mee?

Eigen Beeld

Geldbedragen

De persoon die zich voordeed als mijn zoon vroeg om grote geldbedragen. Als alleenstaande moeder zou mijn zoon mij nooit zoiets vragen. Mede daardoor was het voor mij wel vrij snel duidelijk dat het nep was. Maar er zijn dus toch veel mensen die er wel in trappen..."

Renate heeft nog wel wat tips: "Spreek met je kind een code af als het om geldkwesties gaat en maak nooit geld over zonder iemand er eerst over gesproken te hebben. Hoe 'dringend' het ook klinkt."

Jij op VROUW.nl

Ben jij ook opgelicht en wil je daarover vertellen?

Dan kan dat hier...