Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Marissa met haar twee zoontjes Jayden en Levi. Foto: privé
Verhalen achter het nieuws

Marissa: ‘Door de regenoverlast spoot
het water uit de stopcontacten’

Lisa Vermeij

H

Het noodweer van de afgelopen dagen veroorzaakte veel wateroverlast en stormschade in Nederland. Ook de 30-jarige Marissa van der Loon schrok woensdagnacht wakker van de regen. Niet omdat ze het tegen het raam hoorde tikken, maar omdat het water langs de muren stroomde.

“Ik heb gewoon een huis, maar ik voelde me dakloos. Het water spoot zelfs uit de stopcontacten. We zijn vijf uur bezig geweest om alles op te ruimen en hebben elke vijf minuten een emmer moeten legen.” Het is al voor de tweede keer in drie jaar tijd dat dit gebeurt.

Marissa heeft via woningvereniging Alliantie een huurhuis in Amsterdam-Oost, maar de woning blijkt niet opgewassen tegen de flinke hoeveelheid water als de regen met bakken uit de lucht komt. Zoals woensdag- op donderdagnacht. Om 01.00 uur ’s nachts werden Marissa en haar vriend wakker in een nat bed.

Levensgevaarlijk

“In een reflex deed ik het licht aan. Levensgevaarlijk, want het water stroomde via de lampen naar beneden.” Op Facebook plaatste zij een video, die inmiddels al duizenden keren is bekeken. In het filmpje is te zien hoe de slaapkamer van Marissa en de slaapkamer van haar twee zoontjes, Jayden (12) en Levi (10), volledig blank komen te staan.

Haar zoontjes sliepen die nacht bij hun vader en waren niet thuis. “Ik zou niet willen dat ze hierbij waren geweest. Het was verschrikkelijk. Alles in de slaapkamers was nat. De vloer is ingezakt. Boeken, matrassen, knuffels, de computer van de kinderen en telefoons zijn allemaal doorweekt en onbruikbaar geraakt.”

Tekst gaat verder onder het filmpje

Traumatiserend

Marissa heeft direct contact met woningvereniging Alliantie gezocht, maar die konden haar niet helpen. Ze kreeg een nummer van een loodgieter, die pas de volgende ochtend om 09.00 uur tijd had.

“In paniek hebben we toen maar het nummer van de brandweer gebeld, maar na een halfuur kregen we te horen dat ze niets konden doen.” Marissa was samen met haar vriend thuis en ze hebben tot 05.00 uur in de morgen emmers moeten legen.

“We hebben de matrassen weggehaald en emmers neergezet. Om de vijf minuten hadden we weer een volle emmer. Gelukkig waren de buren zo aardig om te komen helpen.”

Toch was die nacht voor Marissa traumatiserend. “Vijf uur lang heb ik het geluid van de regen gehoord. Het was om gek van te worden, en al die tijd waren we in paniek. Vooral omdat het water ook uit de stopcontacten kwam: wat als er iets mis zou gaan?”

Plastic flesje in de goot

De volgende ochtend kwam er een loodgieter langs om te kijken wat er aan de hand was. De extreme waterschade werd waarschijnlijk veroorzaakt door een plastic flesje dat vastzat in de goot. Marissa vindt het een vaag verhaal.

Ze woont op driehoog en vraagt zich af hoe er een fles in de regenpijp terecht kan komen en hoe het überhaupt mogelijk is dat het regenwater op zo’n manier wordt afgevoerd. Het is niet de eerste keer dat Marissa last heeft van waterschade. Twee jaar geleden kreeg ze er ook al mee te maken. De lekkage werd toen veroorzaakt door troep in de goot.

“Ze hebben de goot schoon gemaakt, maar verder niets. En ik kreeg een kleine schadevergoeding om de woning op te knappen, maar dat was lang niet genoeg.” Marissa begrijpt niet dat de woningcoöperatie niet meer actie onderneemt. Van haar buren hoorde ze dat de vorige bewoners ook al eens kampten met regenoverlast.

‘Doe jaarlijks een controle’

“Ik betaal huur en servicekosten, het minste wat ik verwacht is dat de woningcoöperatie de woning en de isolatie checkt. Als ze een jaarlijkse controle uitvoeren op de goot, dan had dit misschien voorkomen kunnen worden. Ik kan sowieso niet begrijpen waarom het regenwater op deze manier wordt afgevoerd.”

Met veel moeite heeft Marissa een hotelovernachting gekregen voor afgelopen nacht, maar voor aankomende nacht weet ze nog niet waar ze gaat slapen. “Ik heb twee kinderen en een hond, dan slaap je niet zo makkelijk even bij iemand anders. Ik ben nu al bang voor de ravage die ik morgen ga aantreffen.”

“Ik ben gelukkig verzekerd, maar we hebben enorm veel schade en de slaapkamers stinken naar schimmel. En ik heb twee dagen vrij moeten nemen om dit op te lossen. Maar ik ben nog niet klaar met de rotzooi, mijn huis is nog steeds onbewoonbaar.” Marissa heeft inmiddels een reactie gekregen van de woningcoöperatie. Voor het Pinksterweekend krijgt zij een gemeubileerde wisselwoning op loopafstand van haar eigen huis. “Maar wat ik na dinsdag moet doen en waar ik dan moet slapen is nog een groot vraagstuk. Ik wil gewoon duidelijkheid en weten waar ik aan toe ben." 

Reactie Alliantie: ‘We betreuren de situatie’

VROUW heeft Alliantie om een reactie gevraagd. Een woordvoerder heeft het volgende laten weten:

‘Wij betreuren de ontstane vervelende situatie voor onze huurder, die in de nacht van woensdag op donderdag ernstige wateroverlast in haar woning had. Doordat een petfles in de afvoergoot de dak afvoer afsloot, kon het water dat het noodweer met zich meebracht niet de juiste route nemen.

Onze huurder heeft een nacht in een hotel doorgebracht en kan nu gebruik maken van een wisselwoning op loopafstand van haar huidige woning. Met onze huurder maken we afspraken over het vervolg, na het Pinksterweekend zoeken wij met onze huurder naar een passende oplossing.

Wij benadrukken dat dit een heel vervelende situatie is voor de betrokkenen, wij begrijpen de zorgen en het ongemak die een situatie als deze met zich meebrengt. Wij hebben persoonlijk contact met onze huurder en werken aan een zorgvuldige en snelle oplossing. Daarbij houden we zo veel mogelijk rekening met de persoonlijke situatie van de huurder.’

Maak jij iets bijzonders mee en wil je dat met ons delen? Dat kan!

Stuur een berichtje