Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Video

'Ik heb 4 minuten
aan een stuk hardgelopen!'

Freelance journaliste

Mariëlle Wisse

I

In deze rubriek vertelt VROUW-collega Mariëlle Wisse (25) gedurende 7 weken over haar ervaringen als beginnend hardloopster. In deze vierde training leert ze alles over 'voetplaatsing'.

'Hardlopen? Met jouw enkels? Ik zou maar oppassen, straks zit je weer bij de EHBO.' Mijn ouders waren niet direct enthousiast toen ik over mijn hardloopplannen vertelde. En een beetje gelijk hebben ze ook wel.

Ziekenhuis

Mijn buitenste enkelbanden zijn langer dan ze moeten zijn en dat heeft er in het verleden voor gezorgd dat ik flink wat uurtjes met een dikke, rood-paarse voet in de wachtkamer van het ziekenhuis heb doorgebracht.

Op een gegeven moment hebben mijn ouders zelfs een paar krukken voor me aangeschaft. Het stond als een paal boven water dat ik ze toch wel weer nodig zou hebben. Tegenwoordig gaat het gelukkig een stuk beter.

Zware kneuzingen

Ik ga nog altijd regelmatig door mijn enkel, maar breuken of heel zware kneuzingen heb ik al járen niet meer gehad - misschien moet ik dit even afkloppen. Anyway, training nummer vier is er een waarnaar ik heb uitgekeken.

Want al dat hardlopen moet natuurlijk niet ten koste gaan van mijn gezondheid. Hardlopen en tegelijkertijd de enkels en de knieën zo min mogelijk belasten, dat ga ik deze week leren.

Ontspannen voeten en onderbenen

Stipt om 11 uur meld ik mij in het Amsterdamse Bos. Helaas regent het weer. Hardlopen en regenen lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden, want tot nu toe heb ik nog niet één volledig droge training meegemaakt.

Na wat opwarmende oefeningen, is het tijd voor de techniek. Volgens trainer Wouter is het belangrijk om de voeten en onderbenen, wanneer ze in de lucht zijn, niet teveel aan te spannen. In mijn geval - vanwege de lange enkelbanden - doe ik dat wel. Anders zwikt mijn enkel op het moment dat mijn voet neerkomt.

Naar voren leunen

Daarnaast is het belangrijk om je voet onder - dus niet voor en/of niet achter - je lijf neer te zetten. Op die manier maak je je passen precies groot genoeg. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat je gewrichten niet zo’n klap krijgen tijdens het neerkomen.

Als je dat allemaal onder de knie hebt, is het handig om een beetje naar voren te leunen. Op die manier trek je jezelf als het ware vooruit. Het voelt in het begin wat onwennig, maar dat voorover leunen is na een paar keer oefenen erg fijn.

Vier minuten en een valpartij

Voor het eerst voelt het alsof ik mezelf vooruit help, in plaats van tegenwerk. En ik weet niet of ik het aan het leunen te danken heb, maar tijdens deze training loop ik voor het eerst meer dan vier minuten aan een stuk hard!

Dat lijkt voor anderen misschien niets, maar voor mij is het iets om heel trots op te zijn. Zelfs een valpartij - vol in de modder - kan mijn dag niet meer verpesten. Kom maar op met de volgende training!