Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Vrouw smeert creme op gezicht
Foto: Chris Ryan | Hollandse Hoogte
VROUW magazine

6x van huidzonde
naar gezonde huid

beautyjournalist

Enith Oostlander

W

Was je een roker of heb je vaak en lang in de zon liggen bakken zonder bescherming? Niet getreurd, het is nooit te laat voor huidherstel.

VROUW's beauty-expert Enith Oostlander bespreekt de ernst van 6 huidzondes en geeft tips om de schade te herstellen.

1. Zonnen zonder smeren

Hoe slecht is het?

Blootstelling aan de zon is de grootste bedreiging voor de gezondheid van de huid. Vrije radicalen vernietigen de huidcellen en leiden tot pigmentvlekken, rimpels en een leerachtige huid.

Hoe herstel je de schade?

Zodra de schade zichtbaar wordt, zoals pigmentvlekken op de wangen, gebruik dan een gezichtscrème die rijk is aan antioxidanten en enzymen bevat die DNA-schade repareren.

Skin Recovery Daily Moisturizing Lotion met SPF 30 € 34,- (Paula’s Choice)

2. Sigaretten roken

Hoe slecht is het?

Als u rookt, krijgt de huid minder bloed, zuurstof en voedingsstoffen aangevoerd. En het natuurlijke collageen en elastine van de huid wordt beschadigd, waardoor rimpels ontstaan.

Hoe herstel je de schade?

Allereerst: stoppen met roken. Maar ook: een serum en nachtcrème gebruiken die rijk zijn aan peptiden en antioxidanten, zoals vitamine C en niacinamide. Deze stimuleren de collageenproductie.

Powerful-Strength Line-Reducing Concentrate vanaf 15 ml € 25,- (Kiehl’s)

3. In een drukke stad wonen 

Hoe slecht is het?

Smog, uitlaatgassen en gifstoffen, zoals koolmonoxide, die in stedelijke gebieden veel voorkomen, kunnen zich in de huid nestelen en de natuurlijke weerstand van de huid afbreken. Hierdoor kan een droge, geïrriteerde huid ontstaan.

Hoe herstel je de schade?

Gebruik elke ochtend een serum met antioxidanten, gevolgd door een dagcrème met groene thee of vitamine C om de huid te beschermen tegen schadelijke stoffen.

Botanische Dagcrème met groene thee-extract € 6,99 (Garnier)

4. Naar bed met make-up op

Hoe slecht is het?

Als het een enkele keer gebeurt, hoeft u er niet wakker van te liggen. Maar duikt u vaker zo uw bed in, dan kan de huid geïrriteerd en verstopt raken. 

Hoe herstel je de schade?

Leg een pakje met reinigingsdoekjes op uw nachtkastje. Zelfs als u uw gezicht vluchtig reinigt, scheelt dat al veel bacteriën die tot huidirritatie kunnen leiden.

Seahorse Plankton Sustainable Beauty Wipes € 6,99 (Beauty Kitchen)

5. Last van stress

Hoe slecht is het eigenlijk?

Als u altijd onder spanning staat, maakt het lichaam continu cortisol aan, waardoor het suikerniveau in het bloed wordt verhoogd. Dat kan tot een overtollige olieproductie leiden en tot afbraak van het huidverstevigende collageen.

Hoe herstel je de schade?

Probeer meer ontspanmomenten voor uzelf in te lassen en gebruik dagelijks een kalmerende, vochtinbrengende crème. Ga op zoek naar verzachtende ingrediënten als kamille, lavendel en niaciamide.

Skin Perfection Anti-Vermoeidheid Dagverzorging € 14,99 (L’Oréal Paris)

6. Elke dag één (of meer) wijntje(s)

Hoe slecht is het eigenlijk?

Rode wijn is rijk aan antioxidanten, maar dagelijks meerdere wijntjes drinken kan de huid uitdrogen. Bier is niet beter, want dat bevat veel suiker. En veel glucose kan leiden tot chronische irritatie van de huid. 

Hoe herstel je de schade?

Drink bij elk glas wijn een glas water. Gebruik twee keer in de week of voor het slapengaan een hydraterend masker met ingrediënten als hyaluronzuur en glycerine.

Kalahari Melon Moisturizing Mask € 9,95 (Leaders via ICI PARIS XL)

 

Gerelateerde onderwerpen