Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Opinie

Nú weer die Bristol-reclame; hebben
wij dan echt geen gevoel voor humor?

journaliste

Hester Zitvast

O

Oh, oh, oh, lieve vrouwen, wat zijn de teentje toch weer lang. Schoenenwinkel Bristol kwam deze week met een reclamespotje, waarin de Vlaamse presentator en cabaretier Philippe Geubels het probleem aankaart dat vrouwen anno 2017 nog steeds 20% minder verdienen dan mannen. Daar moest wat aan gedaan worden, volgens Geubels, dus nu geeft Bristol 20% korting op de gehele damescollectie. Nou, dat kan natuurlijk niet! De mouwen zijn opgestroopt en het grote online gillen is weer begonnen. Het is een schande dat 'men' zo met 'ons' omgaat!

Reclamefittie

Laat ik voorop stellen het absoluut absurd te vinden dat mannen en vrouwen waar dan ook ter wereld verschillend beloond worden voor hetzelfde werk. Daar moet heel snel een einde aan komen. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat mij in deze reclamefittie om het volstrekte gebrek aan humor bij sommige vrouwen.

Waar het bij mannen allemaal niet hard en scherp genoeg kan, nemen vrouwen de dingen vaak nét iets te persoonlijk. De teentjes zijn vaak nét iets te lang.

Vrouwen hebben geen humor

Mijn vriend roept het al langer: Vrouwen hebben geen humor. Een lekker generaliserend stukje tekst, maar ik kan er - als je er wat nuance in aanbrengt (er zijn namelijk ook zat héél grappige vrouwen) - eigenlijk alleen maar achter staan.

Ik zie het al als ik naar mijn twee pubers kijk. Waar mijn zoon vlijmscherp is en echt heel grappige dingen met zijn vrienden zegt, weet ik bij mijn dochter en haar vriendinnen vaak niet waar ik kijken moet als er weer eens een slappe-lachsessie bezig is. Waar lachen ze om?

Mega-grappig

Jullie hebben vast wel eens van die tenenkrommende plaatjes op social media voorbij zien komen onder het kopje 'vrouwenhumor'. Man, als ik die onder ogen krijg, geneer ik me gewoon voor mijn vrouw-zijn. Is dat werkelijk 'onze' humor?

Ik zal er even een paar 'fikse' grappen bij pakken, zet je schrap: 'Je tanden poetsen voor het ontbijt is net zoiets als je teennagels lakken voordat je je schoenen aantrekt.' Juist; tranen over je wangen zeker? Of:  'Als je denkt dat vrouwen het zwakke geslacht zijn… probeer dan maar eens de dekens naar jouw kant van het bed te trekken.'

Dat is toch niet lachen mensen? Dat is niet eens een beetje glimlachen voor het fatsoen! Toch worden ze en masse gedeeld en dan geliked door allemaal vriendinnen die er dan weer hun vrienden in taggen, zo van: 'Zie ons eens mega-grappig zijn!' Brrr.

Serieus probleem

Nou goed, de Bristol-reclame dus. Daar staan Twitteraars behoorlijk van op hun achterste benen. Het zou zo seksistisch zijn, dat ze het bijna niet geloven. Het is ongepast, misplaatst, walgelijk… HOEZO? Er wordt een heel serieus probleem op een lollige manier aangekaart. (Want zie ons het er nu eens over hebben met elkaar.) En daarbij brengt Bristol ook nog eens het heugelijke nieuws dat hun al niet al te dure schoenen nu nóg goedkoper zijn. Wat.is.je.probleem?

Dik of zwanger

Bristol heeft dikke punten gescoord. De aandacht is groter dan ooit gedacht en we gooien ook weer eens even met z'n allen die ongelijkheid bij de koffie op tafel. Maar we moeten echt ophouden daar over te zeuren hoor.

Ik heb vanaf de zijlijn ook een beetje dat gemopper over de KRO-NCRV-rel 'dik of zwanger' gevolgd. Grote paniek, algehele verontwaardiging. Doe nou niet joh! Kijk lekker de andere kant op als het gaande is en je er echt slapeloze nachten aan overhoudt, zie er de lol van in en maak er vooral niet zo'n ontzettend zuur punt van.

Kijk dan weg

We moeten niet alles zo vreselijk serieus nemen. En zo persoonlijk. Neem een voorbeeld aan de mannen aan tafel bij Voetbal Inside. Dat is voor vrouwen een veel te hoog gegrepen humor-doel, maar we moeten echt eens gaan proberen het leven op wat meer punten met een klein korreltje zout te nemen. Hou op met die tegeltjes. Hou op met dat zeuren. En als je er echt niet tegen kan, kijk dan weg.

Gerelateerde onderwerpen

En, wat vind jij? Laat je horen!