Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Stress
Weg met stress

Ben jij gestrest?
Doe de SLIM Stresstest!

Redactie VROUW

S

Steeds vaker worden we geconfronteerd met allerlei factoren die stress veroorzaken. Het wegvallen van internet, files, te laat voor het ophalen van de kinderen, deadlines op het werk, vertraging van het openbaar vervoer, overvolle agenda’s en ga zo maar door.

Deze gebeurtenissen zorgen voor een adrenalinestoot en daardoor stress. Je spieren spannen zich aan, je bloeddruk stijgt en je hart gaat sneller kloppen. Door de hectische maatschappij waarin we leven, komen deze momenten steeds vaker voor. Vaak zelfs zonder dat we ons daar bewust van zijn.

Gezondheid

Stress heeft steeds vaker een negatieve invloed op onze gezondheid. Het verhoogt de kans op overgewicht en op hart- en vaatziekten. Met de Nationale SLIM Stresstest willen cardioloog professor dr. Leonard Hofstra, TNO en De Hart&Vaatgroep mensen zich hiervan bewust maken en belangrijker nog: stimuleren anders om te gaan met stressfactoren en zo gezondheidsproblemen te voorkomen.

Heel belangrijk, weet dr. Leonard Hofstra, want voldoende ontspanning en rust zijn een essentieel onderdeel van een gezonde lifestyle. "Een verhoogd stressniveau stimuleert aderverkalking en de vorming van bloedstolsels, belangrijke oorzaken van een hartinfarct. Bovendien zien we dat stress een negatieve invloed heeft op je gewicht."

"Mensen die zich gestrest voelen, zoeken meestal een uitlaatklep, bijvoorbeeld eten of een sigaret opsteken. Dit zorgt voor een onmiddellijke bevrediging van je brein en daardoor voor een tijdelijke ontsnapping aan de stress, maar dit heeft uiteindelijk natuurlijk negatieve gevolgen voor je gewicht en je gezondheid."

Tips

Omdat iedereen wel eens last heeft van stress, geeft dr. Hofstra alvast wat tips om hier beter mee om te gaan:

* Mini-pauzes: loop even naar je collega om de vraag te stellen die je eigenlijk wilde mailen, maak kort een praatje met de medewerker van de personeelskantine. Dit soort korte werkonderbrekingen zorgen ervoor dat je gedurende de dag even ontspant.

* Maak tijd voor beweging. Bewegen stimuleert de aanmaak van serotonine, een natuurlijke antidepressiva die ervoor zorgt dat je je beter voelt.

* Mini-meditaties: pak kleine momenten tijdens de dag (5-10 minuten). Ga rechtop en ontspannen op een stoel zitten. Focus op je ademhaling. Laat opkomende gedachten los en focus weer op je ademhaling. Door dit regelmatig te oefenen leer je sneller negatieve gedachten los te laten.

* Even afschakelen: bij veel drukte is af en toe even helemaal afschakelen juist heel belangrijk. Ga bijvoorbeeld even liggen met rustige muziek op de koptelefoon en droom een minuut of 20 weg, of ga een kort rondje joggen. Dan houd je de drukte daarna weer veel beter vol.

* Rust: zorg voor een betere nachtrust door op tijd af te schakelen en je brein tot rust te laten komen. Lees een boek in plaats van achter de tv of computer te zitten en gebruik de slaapkamer alleen waarvoor deze is bedoeld: slaap en seks. Neem geen laptop of mobiele telefoon mee. Na een goede nacht kun je overdag meer aan.

* Belonen: beloon jezelf na een drukke, stressvolle dag bewust met iets waar je van ontspant. Een tijdschrift, een yogales, leg elke dag wat geld apart voor je volgende saunabezoek, etc.

Stresstest

Dr. Leonard Hofstra van SLIM Lifestyle heeft samen met TNO en De Hart&Vaatgroep de Nationale SLIM Stresstest ontwikkeld. Deze test bestaat uit een reeks vragen die jouw lifestyle, stressniveau en risico op hart- en vaatziekten in kaart brengen. De vragenlijst is online in te vullen, waarna je direct de uitkomst in de mailbox krijgt.

Vergeet niet om de Facebookpagina van de challenge te bekijken!

En, wat vind jij? Laat je horen!