Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Pexels
Weg met stress

6 tips...
Zo houd je gepieker binnen de perken!

Jolien van de Griendt

U

Urenlang elke minuut van een vervelende situatie in gedachten herhalen en analyseren. Wat zei hij toen? Heb ik toen iets verkeerd gezegd? Of aan één stuk door nadenken over hoe je je to-do-lijst in hemelsnaam nog kan afwerken zo voor de kerstvakantie. Want we piekeren wat af met z’n allen. Psycholoog Roos Woltering geeft tips om uit het 'piekergat' te klimmen.

1. Adem in, adem uit

"Het klinkt cliché, maar het is echt belangrijk om - als je merkt dat je aan het piekeren bent - op je ademhaling te letten. Want door te piekeren raak je vaak gestresst, waardoor je ademhaling versnelt. En door die onrustige ademhaling, voel je je nog meer gestresst. Zo beland je in een vicieuze cirkel die het piekeren en stressen alleen maar verergert. Door even heel bewust op je ademhaling te letten, krijg je die weer onder controle. Vanuit een paniekerige toestand is het sowieso lastig om het piekeren te stoppen. Dus dit is echt stap 1."

2. Letterlijk afstand nemen

"Het lastige van piekeren is dat we soms het gevoel hebben dat we er helemaal door worden meegesleurd. Soms zit je er zo diep in, dat het heel moeilijk is om nog op een realistische manier naar het probleem te kijken. Soms helpt het om dan te proberen afstand te nemen. En dat bedoel ik heel letterlijk.

Probeer je 'gedachten' over het probleem te visualiseren in de ruimte. Als je dat moeilijk vindt, kun je ze ook op een briefje schrijven, dat je op de grond legt. Vervolgens doe je twee stappen achteruit, weg van je briefje of van de visualisatie van het probleem. Die ruimte die dan ontstaat, kun je gebruiken voor de volgende stap."

3. Naar de kern

"Vraag jezelf af: 'Waarom laat dit me niet los, waarom blijf ik hierover nadenken?' Vaak zit er een bepaalde angst onder. Maak je je nog steeds druk over het feit dat iemand door je heen praatte tijdens een vergadering? Misschien zit er de angst onder dat je niet serieus genomen wordt. Blijf je in je hoofd een discussie met een vriendin analyseren? Het zou kunnen dat je bang bent om niet aardig gevonden te worden.

Vaak is het nuttiger om na te denken over de bron, dan over die specifieke situatie. Die angst die eronder zit: past die bij een karaktereigenschap van je? De angst dat alles misloopt als je niet ingrijpt, past bijvoorbeeld bij een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Dan is het dus nuttiger om uit te zoeken hoe je aan de slag kunt met de valkuilen van die karaktertrek."

4. Voelen in plaats van denken

“Piekeren is eigenlijk een manier om het gevoel van controle te hebben. Door er heel veel over na te denken, lijkt het alsof je meer grip krijgt op de situatie. Maar meestal zit er een bepaalde emotie onder. Angst, of verdriet bijvoorbeeld.

Probeer even los te komen van die gedachten en probeer te voelen. Na een goede huilbui of door echt even toe te laten dat je boos of bang bent, is de drang om te piekeren daarna vaak al veel minder groot.”

5. Kies of je er aandacht aan wil besteden

“Soms zijn die pieker-gedachten zo sterk dat we het gevoel hebben dat we er niets tegenin kunnen brengen. Die gedachten lijken sterker dan wijzelf. Maar dat is natuurlijk niet zo. Een gedachte is niet meer dan dat: een gedachte. Je kunt er zelf voor kiezen of je er aandacht aan wil besteden, of niet.

En check eens bij jezelf: wat ik nu allemaal denk, is dat echt waar? Is het de enige manier om het te bekijken? Of vul ik al een heleboel in? Is het überhaupt iets waar ik invloed op kan uitoefenen? Het is natuurlijk niet goed om dingen echt ‘weg te drukken’. Maar je hebt zelf de keuze: besteed je heel veel aandacht aan een doemscenario, of richt je je op alles wat wel goed gaat?”

Psycholoog Roos Woltering

6. Praat met een vriendin

“Soms is het lastig om zelf die afstand te nemen. Als het je moeilijk lukt, probeer er dan over te praten met een vriend of vriendin. Het is goed als die je dan probeert te helpen dingen in perspectief te plaatsen, en niet met je mee gaat praten.

Het beste is als die persoon jou terug naar de kern brengt. Door vragen te stellen als: ‘Klopt het dat je bang bent dat alles misloopt? Wat raakt je zo aan deze situatie?’. In het algemeen geldt: vaak moet je iets eerst ‘vastpakken’ en die kern begrijpen, voor je eraan kunt werken om het los te laten.

Jij op VROUW.nl

Pieker jij veel? Zo ja, waarover? En welke trucs heb jij om dingen los te laten?

Laat het ons weten!