Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Partners van VROUW

Vitamine D en gezonde vetten belangrijk in de winter
Waarom margarine vét belangrijk is

M

Met de winter op komst ligt een vitamine D-tekort op de loer. Het is daarom slim om je brood te besmeren met halvarine of margarine. Zo krijg je vitamine D binnen én het past ook nog eens in een healthy lifetsyle, onder meer vanwege de gezonde vetten. Gezond en vet: dat klinkt soms nog als iets tegenstrijdigs. Hoe zit dat ook alweer precies?

Wat zijn goede vetten?

Vet levert ons energie. Bovendien hebben we het nodig om de vetoplosbare vitamines A, E en D binnen te krijgen. Voedingsmiddelen met vetten bestaan altijd uit een combinatie van onverzadigd en verzadigd vet. Voor het aantal calorieën maakt het niet uit welke vetten het zijn, maar als je verzadigd vet zoveel mogelijk vervangt door onverzadigd vet, verlaagt dit je LDL-cholesterol. Een te hoog LDL-cholesterol is slecht voor de bloedvaten en is een belangrijke risicofactor voor hart -en vaatziekten. Vandaar dat we verzadigde vetten ‘slecht’ noemen en onverzadigde vetten ‘goed.’
Het is dus slim om voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde (op kamertemperatuur vaste) vetzuren, zoals roomboter, te vervangen door voedingsmiddelen die rijk zijn aan onverzadigde (zachte of vloeibare) vetzuren, zoals halvarines, zachte margarines en plantaardige oliën. Maar ook bij producten die hiermee worden gemaakt, zoals koekjes en cakes, kun je dus een bewuste keuze maken. Daarnaast bevatten de meeste vettige vleessoorten relatief veel verzadigd vet, en vette plantaardige producten vaak juist overwegend onverzadigde vetten. Kokosolie is hierop een uitzondering, omdat het rijk is aan verzadigd vet.

Wat zijn goede onverzadigde vetten?

Eigenlijk noemen we alleen de meervoudig en enkelvoudig onverzadigde vetten ‘goed’. Onder onverzadigde vetten valt namelijk (heel verwarrend) officieel ook transvet. Waar onverzadigd vet over het algemeen goed is voor de gezondheid, is transvet dat juist niet. Het advies is om inname zoveel mogelijk te beperken, want transvet is nog slechter voor de gezondheid dan verzadigd vet. Het komt gelukkig eigenlijk niet echt meer voor in voedingsmiddelen in de Nederlandse supermarkt, en vormt dus gelukkig ook geen risico voor de gezondheid. Wat zijn producten waar transvetten in zitten? Er zitten nog kleine hoeveelheden (van nature) in  dierlijke producten waaronder vet vlees, roomboter, gebak, koek en snacks. Nog een reden dus om voor vloeibaar, zacht vet te kiezen om in te bakken of je brood mee te smeren! Zo krijg je trouwens ook voldoende essentiële vetzuren binnen.

Wacht even… wat zijn essentiële vetzuren?

Dit zijn vetzuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken, zoals linolzuur en alfa-linoleenzuur. Je moet ze via voeding binnenkrijgen, vandaar het woordje ‘essentieel.’ Deze vetzuren zijn zogenaamde meervoudig onverzadigde vetten, zoals het inmiddels bekende Omega 3.

Omega 3 komt in twee vormen voor: plantaardig en dierlijk. De plantaardige vorm (alfa-linoleenzuur) komt van nature voor in lijnzaad- en koolzaadolie. De dierlijke vorm zit in vette vis als haring, makreel en zalm. Ook in producten voor op brood, zoals halvarine, margarine en de producten van Becel, zitten essentiële vetzuren, waaronder Omega 3 en 6 (plantaardig, en in Omega 3 + zitten ook de visvetzuren EPA en DHA).

Hoe zit het met de inname van vet als je wilt afvallen?

Als je op een gezonde manier kilo’s en overtollig vet wilt kwijtraken, zorg er dan voor dat je je energie voor 10 tot 25% uit eiwitten, 20 tot 35% uit vetten en 40 tot 70% uit verteerbare koolhydraten haalt. Zo voorkom je dat je bepaalde voedingsstoffen of goede vetten gaat missen en ongemerkt tekorten opbouwt.

Verder zul je – het klinkt zo simpel – afvallen als je minder energie inneemt dan dat je verbruikt. Maar is je energie-inname heel laag en val je snel veel af, dan verdwijnt er behalve vetmassa ook overmatig veel spiermassa, wat niet de bedoeling is. Eet dus minder, maar wel gezonder én beweeg meer.
Om verantwoord af te vallen kies je voor een gezond en gevarieerd eetpatroon met zo min mogelijk vet vlees, volle zuivel, koek, gebak en snacks. Haal de energie uit vet uit producten zoals avocado, noten en vette vis en vloeibare of zachte margarine en oliën.

Zit er genoeg vitamine D in gezonde vetten?

Vitamine D is nodig om calcium uit onze voeding in het lichaam op te nemen. Het is belangrijk voor stevige botten en tanden. Bovendien speelt vitamine D een belangrijke rol bij de werking van ons immuunsysteem. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ook zit het in vette vis en – in een lager gehalte – in vlees en eieren. Vitamine D wordt het best opgenomen in onze darmen als er ook vet of olie aanwezig is. In Nederland wordt daarom ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.
Als je deze producten dagelijks gebruikt én voldoende (tussen 11 en 3 een halfuurtje met het gezicht en handen onbedekt) buiten komt, krijg je genoeg vitamine D binnen. Door gevarieerd te eten, altijd margarine op brood te smeren en voldoende zonlicht heb je weinig kans op een tekort van vitamine D.
Voor jonge kinderen, ouderen, zwangeren, mensen die weinig buitenkomen of een getinte huidskleur hebben geldt het advies overigens om extra vitamine D te nemen.

Zijn er verschillende vormen van vitamine D?

De vitamine D die je uit voeding haalt bestaat uit 2 vormen: D2 (plantaardig) en D3 (dierlijk). Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels, vitamine D3 in de huid van mensen en dieren. In het merendeel van de producten van Becel wordt tegenwoordig alleen nog D2 gebruikt, omdat plantaardig over het algemeen beter is dan dierlijk, zowel voor onszelf als voor de planeet. Hiernaast kunnen ook veganisten gewoon Becel met de ‘100% plantaardig tag smeren. Plantaardige voeding vermindert de milieubelasting door een lagere CO2-uitstoot dan dierlijke producten, zoals vlees en zuivel. Plantaardig is de toekomst! De margarineproducten van Becel worden gemaakt met een mix van plantaardige oliën van zonnebloemzaad, koolzaad en lijnzaad. Deze oliën bevatten van nature de vetzuren Omega 3 en 6, die bijdragen aan het behoud van een gezond cholesterolhalte in het bloed.

 Meer informatie vind je hier.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Becel