Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© 123RF
Foto: © 123RF
Psychologe Roos Woltering

Leer de
beste versie van jezelf kennen

psychologe

Roos Woltering

Z

Ze zijn er in alle soorten en maten: vrouwen die ons raken, die ons motiveren om meer uit onszelf te halen, waar we naar opkijken of onszelf juist in herkennen. Een moeder, lerares, actrice, politica, schrijfster. Kortom: Inspirerende Vrouwen. Psychologe Roos Woltering interviewt er elke maand een. Deze keer: Miranda Kampers, auteur van het boek De beste versie van jezelf!

1. Nadenken over wat je écht wilt in het leven

Eerst even prioriteiten stellen! Want als je meer voor jezelf wilt opkomen, moet je wel een doel voor ogen hebben. Stel jezelf dus ook de vraag: wat wíl ik eigenlijk bereiken komende jaren?

Miranda: “Sta eens even een moment heel bewust stil bij hoe jij op dit moment in het leven staat en of je daar gelukkig van wordt. Ben je bezig met de dingen die voor jou belangrijk zijn? Volg je de juiste stip aan de horizon? Durf te kiezen voor wat voor jou op dit moment in het leven het beste voelt. Want: hoe zelfverzekerder je zelf bent van de richting waarin je je beweegt, hoe moeilijker je op andere gedachten gebracht kan worden en hoe gemakkelijker mensen met je meebewegen in die richting. Accepteer ook de eventuele consequenties; niet iedereen deelt jouw standpunt. Maar gelukkig hoeft dat ook niet.”

2. Doorvragen: wat wil de ander écht?

Je kent het vast wel: je bent constant bezig met invullen wat anderen van jou denken. Daarbij doen we continu aannames: mijn baas zal dit wel van mij verwachten, mijn partner zal dat wel van mij nodig hebben. In ons hoofd hebben we vaak al een volledig beeld van wenselijk gedrag geschetst. Althans, gedrag waarvan we dénken dat anderen dat van ons willen zien.

Miranda: “Stap 1 is dat je eerst eens gaat uitzoeken of deze aannames wel kloppen. Pas als je weet wat de ander van jou wilt, kun je dat naast je eigen gedachtes en behoeftes leggen. Vervolgens ga je kijken of dit matcht of niet. Luister en stel vragen om te weten te komen wat de belangen en gevoelens van de ander zijn. Doe dit net zolang tot je een volledig beeld hebt van het verwachtingspatroon van je gesprekspartner."

3. Zeg 'nee' tegen een ander en 'ja' tegen jezelf

Nog zoiets: 'ja' zeggen terwijl je hele lijf 'nee' schreeuwt. Nog even dat project afronden op vrijdagavond? Tuurlijk! Tóch naar die verjaardag van je neefje gaan terwijl je eigenlijk grieperig bent? Ach, zo slecht voel je je ook weer niet. Zeg ons na: Nee, nee, nee!

Wat we in deze situaties namelijk vaak doen, is de aanwijzingen of verwachtingspatronen van de ander volgen. Dat kan comfortabel aanvoelen. We stellen de ander geen teleur en hé, zo'n big deal is het toch ook weer niet? Toch is het belangrijk om je grenzen te bewaken en jezelf niet te verliezen in het eeuwige ja-knikken, stelt Miranda:

“Volg regelmatig je eigen wil, zelfs als het je niet zoveel uitmaakt of je dat extra uurtje werk graag overhebt voor je collega – die nu vroeg naar huis kan. Ook al begrijp je de wens van de ander, verlies niet je eígen wens uit het oog. Deze is namelijk minstens zo belangrijk!"

4. Doe aan emotionele nazorg

Tja, en dan héb je dus ein-de-lijk een keer 'nee' gezegd en dan zit er een zwaar teleurgestelde collega tegenover je. Had ik dat dus maar nooit gedaan… of niet?

Miranda: “De consequentie van voor jezelf opkomen, is dat je iemand teleurstelt. Doe dan aan zogenaamde 'emotionele nazorg'. Geef een nauwkeurige samenvatting van wat de ander zegt en benoem ook wat je ziet of ervaart bij de ander: "Ik hoor je zeggen dat je ervan baalt dat ik die klus nu niet van je kan overnemen. Ik zie ook dat je baalt. Ik kan me voorstellen dat je gehoopt had op een ander antwoord." Controleer bij de ander of dit klopt en geef ruimte om dit aan te vullen. Ga nooit de discussie aan - ‘ja, maar jij hebt hier veel meer tijd voor…’ - en verdedig jezelf ook niet - ‘doordat Janna gister ziek was heb ik haar werk ook moeten doen’. Neem vervolgens de ruimte om je eigen gevoelens te uiten en blijf bij je standpunt.”

En daar kun je mijn 21 tips om nee te zeggen weer heel goed bij gebruiken!

5. Kom actief op voor je eigen wensen

Voor jezelf zorgen gaat niet alleen over reactieve assertiviteit (dus in reactie op de ander), maar juist ook over proactief opkomen voor wat jij wilt!

Miranda: “Uit op je eigen initiatief regelmatig wat jóuw wensen zijn. Of oordeel in heldere proactieve taal. Durf een stap verder te gaan en uit te spreken wat jij verwacht van een ander. Doorloop daarvoor wel eerst even mijn eerste tip, want pas als je écht weet wat je wilt, kun je dit actief duidelijk maken aan een ander: 'Dit is wie ik ben en waar ik voor sta. Punt.'

Meer weten over Miranda?

Lees meer in het dossier Assertiviteit:

Een maand lang duikt VROUW psychologe Roos Woltering in de materie van je grenzen verleggen, angsten overboord gooien en korte metten maken met je onzekerheid. Kortom: assertiviteit. Want geef toe, dat vinden we allemaal best weleens lastig.

Over Roos Woltering

Hi! Mijn naam is Roos Woltering, 35 jaar oud en ik woon met mijn man Chris en onze bijna-kleuter Jack en bijna-peuter Lucy in Utrecht. Ik ben psycholoog en carrièrecoach, en daarnaast adviseer en train ik bedrijven op het gebied van diversiteit en verandering. Meer weten? Check www.rooswoltering.nl.

Een vraag voor mij? Mail me op vrouwoproep@telegraaf.nl o.v.v. 'Vraag voor Roos Woltering'.